SPRAWOWANIE SAKRAMENTÓW ŚWIĘTYCH W NASZEJ PARAFII
Chrzest
Bierzmowanie
Najświętszy Sakrament
Pokuta
Namaszczenie Chorych
Małżeństwo
Kapłaństwo
Chrześcijański Pogrzeb
SAKRAMENT CHRZTU ŚWIĘTEGO - OMÓWIENIE
Jezus powiedział do swoich uczniów: „Idźcie na cały świat i
głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu! Kto uwierzy i przyjmie
chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony” (Mk
16,15-16). Przez chrzest dokonuje się narodzenie człowieka z Ducha
Świętego. Bez tego narodzenia zaś nie można osiągnąć zbawienia, jak o
tym poucza Nikodema Chrystus: „Zaprawdę, zaprawdę powiadam ci, jeśli
się ktoś nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa
Bożego” (J 3,5). Jeśli zatem ktoś dobrze wie, że chrzest jest - z
ustanowienia Chrystusa - środkiem udzielającym łaski, ten musi go
przyjąć pod groźbą utraty zbawienia.
Czy
umierające bez chrztu dzieci mogę osiągnąć zbawienie?
Mk
10,13-16; Mt 19,25-26
Nikt
nie może osiągnąć zbawienia, jeśli przed śmiercią nie dostąpi
narodzenia z Ducha Świętego. Wielu teologów uważa, że nieochrzczone
dzieci dostąpiły tego odrodzenia i oczyszczenia z grzechu pierworodnego
dlatego, że cały Kościół — a przede wszystkim ich rodzice — pragnął ich
zbawienia, a tym samym i chrztu. Nie tylko Kościół pragnął ich
zbawienia, lecz również wszyscy zbawieni, Matka Najświętsza, a przede
wszystkim — Bóg. On bowiem — jak przypomina św. Paweł — „pragnie, by
wszyscy ludzie zostali zbawieni” (1 Tm 2,4), a Jezus Chrystus „wydał
siebie samego na okup za wszystkich” (1 Tm 2,6). Trudno przypuszczać,
by kochający Bóg, usprawiedliwiający nawet największych grzeszników,
odrzucał od siebie dzieci, które niczym Go nie znieważyły (por. Mk
10,13-16).
W
jaki sposób i kto może udzielać sakramentu chrztu św.?
Dz
8,36-38
Zasadniczo
sakramentu chrztu udziela kapłan lub diakon. W razie niebezpieczeństwa
śmierci każdy bez wyjątku człowiek, nawet niewierzący, może ważnie
udzielić tego sakramentu. Udzielając chrztu, trzeba chcieć spełnić to,
co czyni Kościół szafujący sakramentami. Chrztu udziela się w ten
sposób, że polewając głowę ochrzczonego wypowiada się słowa:
„Janie, Marku itp., ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha
Świętego”. Do chrztu nie musi być używana woda święcona.
Dlaczego
sakramentu chrztu udziela się tylko raz?
Sakrament
chrztu wyciska na duszy niezatarte znamię, nazywane charakterem
sakramentalnym. Przez ten znak zostaliśmy upodobnieni do
Chrystusa-Arcykapłana i włączeni do Kościoła, Jego Mistycznego Ciała.
Charakteru sakramentalnego nie niszczy nawet grzech ciężki, dlatego
chrzest można przyjąć tylko jeden raz. To niezatarte znamię powoduje,
że mamy udział w tzw. powszechnym kapłaństwie wiernych, a więc
zobowiązani jesteśmy do składania Bogu czci i budowania Kościoła.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU CHRZTU ŚWIĘTEGO W NASZEJ PARAFII
*
Sakrament chrztu udzielany jest w naszej Parafii w niedzielę wybraną
wspólnie przez Kapłana i Rodziców, albo
inny dzień świąteczny, tak aby Dziecko, ten Pierwszy Sakrament przyjęło
we Wspólnocie Kościoła.
* W
wyjątkowych przypadkach (jeśli Rodzice o to rozumnie proszą), sakrament chrztu może być udzielony w innym
terminie - ale potrzebna jest do tego zgoda Księdza Proboszcza.
Jakie kroki należy podjąć przed chrztem swojego dziecka:
*
Przynajmniej jeden z rodziców udaje się do kancelarii parafialnej (po
wcześniejszym telefonicznym umówieniu godziny spotkania - tel. 74 880
40 56) wraz z świadectwem urodzenia dziecka.
* Aby ochrzcić w naszej Parafii, osobę - dziecko z innej Parafii,
konieczna jest pisemna zgoda tamtejszego Proboszcza.
*
W kancelarii zostaje chrzest zostanie wpisany do Księgi Chrztów
(Wszelkie ewentualne zmiany danych w tej Księdze są później możliwe
jedynie po okazaniu właściwego dokumentu z USC.)
* Przed
przyjściem do kancelarii należy wybrać matkę i ojca chrzestnego -
podać: nazwisko i imię, stan cywilny, wiek, data i miejsce ślubu
kościelnego, miejsce zamieszkania.
* Rodzice chrzestni
mieszkający poza terenem naszej parafii są zobowiązani dostarczyć ze
swoich parafii zaświadczenia, że są wierzącymi i praktykującymi
katolikami - takie zaświadczenie wydaje zawsze kancelaria parafialna
parafii, w której się mieszka. W przypadku nie dostarczenia takiego
zaświadczenia osoba może zostać nie dopuszczona do godności matki czy
ojca chrzestnego.
* Rodzice i chrzestni, jeżeli brak ku temu
przeszkód, powinni przed chrztem skorzystać z sakramentu pokuty. (Nie
mogą skorzystać z sakramentu pokuty osoby żyjące ze sobą na sposób
małżeństwa, ale nie mające ślubu kościelnego - a więc osoby żyjące z
sobą tylko po ślubie cywilnym czy też w tzw. konkubinacie)
*
Ofiara składana przy okazji sakramentu Chrztu Świętego to jest zawsze
dobrowolna i zależna od hojności Rodziców. Osoby, których nie stać na
złożenie żadnej ofiary mogą otrzymać sakrament za darmo.
Kto może zostać rodzicem chrzestnym?
- osoba która ukończyła 15 rok życia,
- osoba po bierzmowaniu
-
zaświadczenie z swojej parafii, że jest osobą wierzącą i praktykującą
(dotyczy tylko osób mieszkających poza terenem naszej parafii)
- osoba, która nie żyje w związku nie sakramentalnym (na ślubie
cywilnym czy w konkubinacie)
Liturgia Sakramentu
Dokumenty Kościoła o
Sakramencie Chrztu Świętego

SAKRAMENT BIERZMOWANIA - OMÓWIENIE
Udzielany
nam przez zmartwychwstałego Chrystusa w sakramencie bierzmowania Duch
Święty, nie tylko uświęca nas wewnętrznie, ale ponadto napełnia mocą,
abyśmy - jak pierwsi uczniowie Jezusa - działali apostolsko w świecie,
przyczyniając się do rozszerzania Kościoła. Apostołowie Chrystusa,
napełnieni Jego Duchem, z wielką odwagą głosili Ewangelię, nie zważając
na grożące im niebezpieczeństwa, więzienie, kary, chłostę, a nawet
śmierć. Duch Święty pomaga przezwyciężyć uczucie strachu i szerzyć z
odwagą naukę Chrystusa. Swej mocy udziela On nam w sakramencie chrztu,
a przede wszystkim - w sakramencie bierzmowania. Otrzymanej od Ducha
Chrystusowego mocy nikt nie powinien w sobie tłumić. Kiedy mamy
wypełnić jakieś ważne zadanie, powinniśmy prosić Ducha Świętego o
pomoc, o siłę i odwagę.
Dlaczego
sakrament bierzmowania przyjmuje się tylko raz w życiu?
Nawet
jeśli ktoś przyjął sakrament bierzmowania niegodnie, czyli w stanie
grzechu śmiertelnego, nie udziela się mu go po raz drugi, gdyż —
podobnie jak chrzest i kapłaństwo — wyciska on na duszy niezatarte
znamię, nazywane charakterem sakramentalnym. Jest więc ważnie przyjętym
sakramentem. Przez ten charakter człowiek w szczególny sposób
uczestniczy w kapłańskiej, prorockiej i pasterskiej posłudze Chrystusa,
jednoczy się ze wspólnotą Kościoła, a równocześnie zobowiązany jest do
oddawania Bogu czci. Sakrament bierzmowania zobowiązuje wiernych do
aktywnego budowania Kościoła przez głoszenie Ewangelii oraz pracę
apostolską, przez udział w sakramentach, a szczególnie w Eucharystii.
Sakrament bierzmowania, przyjęty w stanie grzechu śmiertelnego, jest
ważny, jednak nie powoduje wzrostu łaski uświęcającej, czyli życia
Bożego.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU BIERZMOWANIA W NASZEJ PARAFII
*
Bierzmowanie zwane jest Sakramentem Dojrzałości Chrześcijańskiej. Łaska
sakramentalna, pozwala rozważniej spojrzeć na naszą wiarę. Istotą tego
sakramentu jest przekazanie Ducha Świętego, umocnienie wiary oraz
uzdolnienie do świadczenia o niej oraz jej obrony. Bierzmowanie ściślej
jednoczy z Jezusem Chrystusem, i włącza katolika w misję
ewangelizacyjną Kościoła Katolickiego.
* Swój początek,
sakrament ten, ma w dniu pięćdziesiątnicy – w dniu zesłania
Ducha
Świętego, kiedy to na Apostołów zgromadzonych w Wieczerniku Duch
zstąpił pod postacią ognistych języków. Wtedy spełniły się słowa
Zbawiciela: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i
będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i
aż po krańce ziemi”.
* Sakrament sprawowany jest w naszej
Parafii raz jeden do roku. Po kilkumiesięcznym przygotowaniu Młodzież z
III klasy gimnazjalnej przystępuje do Bierzmowania. Zależnie od
okoliczności Bierzmowania udziela ks. Biskup w naszym Kościele, albo w
jednej z Parafii naszego Dekanatu.
* Nic nie stoi na
przeszkodzie, aby ten sakrament przyjęła osoba starsza. Prawie zawsze,
wśród młodych, znajdują się dorośli, którzy rozumnie proszą o
ten
sakrament, i po krótkim przygotowaniu, mogą się cieszyć płynącymi zeń
łaskami.
* W każdej Diecezji, także i w naszej jest zwyczaj, że
raz na jakiś czas, udziela się tego sakramentu także wszystkim
przygotowanym osobom – z różnych miejscowości.
* Przypomnijmy
jeszcze, że sakrament ten, jest swego rodzaju warunkiem wstępnym, aby
przyjąć godność ojca czy matki chrzestnej. Zdarza się też, że kapłani
domagają się aby narzeczeni przed zawarciem małżeństwa – przyjęli ten
sakrament. Dodajmy tu uczciwie, że nie jest to warunek wymagany przez
Prawo Kanoniczne, ale czasem któryś z księży jest wymagający, i może
tutaj trochę ponarzekać.
Obrzędy
Sakramentu Bierzmowania
Katechizm dla
Bierzmowanych

SAKRAMENT EUCHARYSTII - OMÓWIENIE
Kiedy
Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament?
1
Kor 11,23-27
Ustanowienie
przez Chrystusa Najświętszego Sakramentu miało miejsce w Wielki
Czwartek, w czasie Ostatniej Wieczerzy. Wspomina o tym św. Paweł, a
także św. Mateusz, Marek i Łukasz. Ten ostatni zaznacza, jak bardzo
Chrystus pragnął uczestniczyć w uczcie paschalnej, aby ustanowić
sakrament swojej obecności, sprawiający nasze najgłębsze zjednoczenie z
Nim. Powiedział do apostołów: „Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z
wami, zanim będę cierpiał” (Łk 22,15).
Dlaczego
Eucharystię można nazwać sakramentem obecności Chrystusa?
J
6,32-35. 48-52
Pod
postaciami chleba i wina obecny jest w najprawdziwszy sposób sam nasz
Zbawiciel, Jezus Chrystus. Jest On obecny, jak uczy Kościół,
"prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie". (Por. Sobór Trydencki: DS
1651; KKK 1374).
Co
znaczy, że obecność Chrystusa w Eucharystii nie jest symboliczna, lecz
realna?
Kościół
posługuje się różnymi symbolami przypominającymi Jezusa Chrystusa, do
których można zaliczyć obrazy, ikony, figury, a także krzyż. W tych
wizerunkach Chrystus nie jest jednak realnie obecny, tak jak w
Eucharystii. Wizerunki Chrystusa są tylko symbolami, znakami mówiącymi
nam o Nim, o wydarzeniach z Jego życia, o Jego śmierci itp. w
zależności od tego, co nam przedstawiają. Eucharystii jednak nie można
rozumieć jako symbolu. Trzy określenia używane przez Kościół:
"prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie" (por. KKK 1374),
podkreślają realność obecności naszego Zbawiciela. To, co nazywamy
nieraz chlebem i winem konsekrowanym, nie jest tylko symbolem, który
przypomina nam o Chrystusie, lecz zasłoną zakrywającą Zbawiciela,
obecnego pośród nas w absolutnie realny sposób.
Co
oznacza, że Chrystus jest obecny substancjalnie pod postaciami
eucharystycznymi?
Konsekrowana
hostia i konsekrowane wino nie jest hostią ani winem, lecz Ciałem i
Krwią Chrystusa. Przypomina nam tę tajemniczą prawdę określenie:
obecność "substancjalna" (por. KKK 1374). Istnieją zatem tylko widoczne
dla nas postacie chleba i wina, substancjalnie jednak pod tymi znakami
jest obecny cały Jezus Chrystus, Bóg i człowiek zmartwychwstały. Cały
jest obecny i pod postaciami chleba, i pod postaciami wina. Inaczej
mówiąc, w Eucharystii spotykamy się nie tylko z samym działaniem
Zbawiciela lub ze skutkami tego działania, lecz z Nim samym. obecnym
substancjalnie z naturą ludzką i Boską.
Dlaczego
słowa: "to jest Ciało Moje", "To jest Moja Krew", w odniesieniu do
Eucharystii Kościół rozumie dosłownie, jako mówiące o prawdziwym Ciele
i prawdziwej Krwi Chrystusa?
Swoją wiarę w prawdziwą,
rzeczywistą i substancjalną obecność Chrystusa w Eucharystii Kościół
opiera przede wszystkim na Jego słowach, wypowiedzianych w czasie
ustanowienia tego sakramentu. Jezus nie powiedział o chlebie: "oto
symbol, oto przypomnienie mojej obecności", lecz: "Bierzcie i jedzcie,
to jest Ciało moje." (Mt 26,26). Aby nie było wątpliwości, o jakie
Ciało chodzi, św. Łukasz uściśli: "To jest Ciało moje, które za was
będzie wydane" (Łk 22,19). Nie chodzi zatem o jakieś pozorne ciało ani
o jego symbol, lecz o to Ciało, które za kilka godzin po ustanowieniu
Eucharystii miało być wydane na śmierć. Podobnie o prawdziwej swojej
Krwi — a więc o tej, którą przelał w niedługim czasie po ustanowieniu
Eucharystii — mówi Chrystus: "to jest moja Krew Przymierza, która za
wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów." (Mt 26,28)
Co
wskazuje na to, że zapowiadając ustanowienie Eucharystii, Jezus miał na
myśli swoje prawdziwe Ciało i swoją prawdziwą Krew?
Nie
miał na myśli żadnego symbolicznego swojego Ciała czy symbolicznej Krwi
Chrystus, kiedy zapowiedział ustanowienie przedziwnego Sakramentu
swojej obecności. Powiedział: "Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a
Krew moja jest prawdziwym napojem." (J 6,55). Słuchacze nie mogli
inaczej, jak tylko w sensie ścisłym zrozumieć tę naukę, dlatego, jak
mówi św. Jan, sprzeczali się między sobą, mówiąc: "Jak On może nam dać
(swoje) ciało do spożycia?" (J 6,52). Jezus, Nauczyciel Prawdy, nie dał
żadnych dodatkowych wyjaśnień, aby rozwiać ewentualne pomyłki lub mylne
rozumienie Jego słów. Nie udzielił ich nawet swoim wybranym uczniom,
którym zwykle wyjaśniał na osobności niezrozumiałe przypowieści (por.
Łk 8,9). Zamiast wyjaśnienia usłyszeli słowa: "Czyż i wy chcecie
odejść?" (J 6,67). Jezus dał im przez to do zrozumienia, że dobrze
pojęli Jego naukę ci, którzy odeszli, bo faktycznie nie mówił o
symbolicznym, lecz o realnym i prawdziwym swoim Ciele i Krwi — pokarmie
eucharystycznym.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU EUCHARYSTII W NASZEJ PARAFII
*
Chrystus ustanowił Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy, gdy wziął
chleb, dzięki czynił, połamał go i podał uczniom, mówiąc: "To jest
Ciało moje, które za was będzie wydane; czyńcie to na moją pamiątkę".
Po Wieczerzy powiedział nad kielichem: "Ten kielich, to Nowe Przymierze
we Krwi mojej, która za was będzie wylana". Od tego czasu, Eucharystia
sprawowana jest w Kościele Rzymskim, nieprzerwanie aż po dzień
dzisiejszy. Niezależnie od tego, czy te czasy były dobre czy – trudne.
*
Msza Święta w Kościele Stróżańskim (bądź też w kaplicy św. Józefa,
która mieści się na plebani) odprawiana jest we wtorki, czwartki i w
soboty o godzinie 18.00 (latem) lub o godz. 17.00 (zimą). W niedzielę,
Msza św. odprawiana jest w Strudze, o godz. 8.00 i o godz. 12.00.
*
Nabożeństwa w Kościele Lubomińskim odprawiane są w środę, i w piątek o
godzinie 18.00 (latem) lub o godz. 17.00 (zimą). W niedzielę, Msza św.
odprawiana jest w Lubominie, o godz. 10.30.
* W
uroczystości i święta wypadające poza dniami ustawowo wolnymi od pracy,
nabożeństwa odprawiane są o godz. 17.30 w Strudze i o godz. 18.30 w
Lubominie.
* W niedzielę oraz w inne dni świąteczne, jesteśmy
zobowiązani uczestniczyć we Mszy św. oraz powstrzymywać się od
wykonywania tych prac i zajęć, które: utrudniają oddawanie Bogu czci,
przeżywanie radości właściwej dniowi świątecznemu, albo utrudniają
korzystanie z należytego odpoczynku duchowego i fizycznego. Czasem,
kiedy szczególne obowiązki, uniemożliwiają uczestnictwo we Mszy św.
niedzielnej, możemy uczestniczyć we Mszy św. w przeddzień wieczorem – w
sobotę.
* W naszej Parafii kolejne pokolenia Dzieci, przyjmowały po raz
pierwszy Eucharystię w klasie drugiej, obecnie zmienia się ten czas na
klasę trzecią. Wedle zwyczaju uroczystość odbywa się w maju - w
niedziele wybraną wspólnie przez Rodziców i Kapłana. Przygotowania
trwają przez cały rok szkolny i są zakończone specjalnym egzaminem.
Niezależnie od tego ilu jest małych Kandydatek i Kandydatów do I
Komunii - Uroczystości odbywają się osobno w obydwu Kościołach.
* Ze
sprawowaniem Mszy św. wiąże się też zwyczaj zamawiania intencji – w
której Msza ma być odprawiona. Zazwyczaj prosimy, aby kapłan modlił się
za naszych zmarłych, coraz częściej jednak, słyszę prośby aby odprawić
nabożeństwo dziękczynne, za otrzymane łaski – pamiętajmy też, że we
Mszy św. można także prosić o łaski nam potrzebne.
* Jest u nas
zwyczaj, że w czasie Komunii św. do ołtarza podchodzą małe Dzieci, aby
prosić o błogosławieństwo – przypominam, aby Dzieci przesłaniały sobie
usta paluszkiem, tak aby kapłan się nie pomylił. Namawiam również osoby
dorosłe, którym stała przeszkoda uniemożliwia przyjmowanie Komunii św.,
aby i one w taki sam sposób, korzystały z Bożego Błogosławieństwa.
Liturgia Mszy
Świętej
Liturgia
Mszy Świętej - omówienie poszczególnych obrzędów
Mały Katechizm
Modlitewnik

SAKRAMENT POKUTY - OMÓWIENIE
W
jaki sposób można zerwać jedność z Bogiem i utracić dar Jego życia?
Jk
2,14-19
Traci
życie Boże i nadprzyrodzoną jedność z Trójcą Świętą ten, kto przestaje
wierzyć lub kochać. Sama wiara bez uczynków — jak uczy św. Jakub — jest
martwa i nie zapewnia zjednoczenia z Bogiem. Kto nie miłuje, ten trwa w
duchowej śmierci (por. 1 J 3,14). Uśmiercenie koniecznej do zbawienia
miłości, rozlewanej w sercach ludzkich przez Ducha Świętego (por. Rz
5,5), następuje wtedy, gdy człowiek całkowicie świadomie i dobrowolnie,
z wewnętrznym zaangażowaniem decyduje się na takie czyny, które są
zaprzeczeniem miłości do Boga i do ludzi. Nie można bowiem całkowicie
świadomie nie miłować i równocześnie trwać w jedności z
Bogiem-Miłością, posiadać Jego Bożą miłość w sobie. Jego świętość i
sprawiedliwość. Jedno bowiem zaprzecza drugiemu.
Dlaczego
bez pomocy Boga człowiek nie potrafi uwolnić się od grzechów?
Łk
15,1-10
Niektórzy
ludzie ulegają mylnemu przekonaniu, że człowiek sam może uwolnić się od
grzechu przez naprawienie szkód, np. odwołując oszczerstwo,
krzywoprzysięstwo itp. Wszelkie formy naprawiania zła są pożyteczne!
Konieczne. Jednak nikt by się ich nie podjął, gdyby nie skłonił go do
tego Bóg swoją łaską. Z drugiej strony naprawienie wyrządzonego zła,
choć nieodzowne, nie przywróci nikomu utraconego życia w zjednoczeniu z
Trójcą Świętą, gdyż tego może dokonać tylko łaska Boża. Sam tylko Bóg
potrafi na powrót zjednoczyć grzesznika ze sobą, o ile ten szczerze, z
miłości żałuje. Trzeba jednak zaznaczyć, że nikt nie zdobyłby się na
szczery żal, gdyby do tego nie został uprzednio uzdolniony łaską Bożą.
Pojednanie żałującego człowieka z Bogiem dokonuje On sam w sakramencie
pokuty. Grzesznik podobny jest do zabłąkanej owcy, która sama nie
potrafi powrócić do owczarni, lub — do zgubionej drachmy, która sama
nie umie się odnaleźć (por. Łk 15,1-10). Pasterz musi przyjść z pomocą
zgubionej owcy. Podobnie z pomocą spieszy grzesznikowi Bóg, udzielający
mu łaski żalu i pobudzający go do zmiany życia. Kto podjął ofiarowane
mu przez Bożą łaskę zaproszenie do żalu, skruchy i zmiany życia, ten
dostępuje przebaczenia grzechów i odzyskuje dar życia w nadprzyrodzonym
zjednoczeniu z Trójcą Świętą, czyli dar życia Bożego.
Kiedy
Chrystus ustanowił sakrament pojednania?
J
20,22-23
Zmartwychwstały
Pan ukazał się swoim apostołom. Udzielił im Ducha Świętego i
powiedział: „Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im
odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane” (J 20,22-23). Św.
Jakub pisze: „Wyznawajcie zatem sobie nawzajem grzechy” (Jk 5,16). W
momencie święceń Duch Święty także kapłanów obdarowuje mocą
odpuszczania grzechów.
Jakie
słowa kapłana przypominają nam, że w sakramencie pokuty spotykamy się z
miłosiernym Bogiem?
J
8,1-11
Sakrament
pojednania jest spotkaniem z miłosiernym Zbawicielem. Przystępując do
tego sakramentu powinniśmy dobrze o tym pamiętać. Często bowiem,
przygotowując się do spowiedzi, myślimy przede wszystkim o spowiedniku:
jak się zachowa, co nam powie, czy nie będzie krzyczał, zadawał pytań,
albo też zastanawiamy się, jak przedstawić mu swoje grzechy, aby
„dobrze wypaść”. Tymczasem w sakramencie pojednania spotykamy się
przede wszystkim z dobrym i kochającym Chrystusem. Przez kapłana mówi
On do nas słowa podobne do tych, które skierował do kobiety pochwyconej
na cudzołóstwie. Podczas gdy faryzeusze i uczeni w Piśmie chcieli ją
zabić, Jezus powiedział do niej: „Nikt cię nie potępił? I Ja ciebie nie
potępiam. Idź, a od tej chwili już nie grzesz” (por. J 8,11). Dobroć
Boga, przebaczającego nam grzechy, przypominają nam słowa
rozgrzeszenia, wypowiadane przez kapłana: „Bóg, Ojciec miłosierdzia,
który pojednał świat ze sobą przez śmierć i zmartwychwstanie swojego
Syna i zesłał Ducha Świętego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli
przebaczenia i pokoju przez posługę Kościoła. I ja odpuszczam tobie
grzechy w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen”. Także końcowe
słowa spowiednika przypominają nam radosną wieść, że Bóg uwolnił nas w
tym sakramencie od grzechów. Kapłan mówi: „Wysławiajmy Boga , bo jest
dobry. - Bo Jego miłosierdzie trwa na wieki. - Pan odpuścił tobie
grzechy. Idź w pokoju”. Albo: „Pan ciebie uwolnił od grzechu, niech da
ci udział w swoim królestwie. Jemu chwała na wieki wieków. Amen”. Albo:
„Szczęśliwy człowiek, któremu zostanie odpuszczona wina, a jego grzech
zapomniany. Raduj się i wesel w Panu. Idź w pokoju!” Albo: „Idź w
pokoju i głoś światu cudowne dzieła Boga, który cię zbawił”.
Jakie
znaczenie ma sakrament pokuty dla człowieka, który popełnił grzechy
ciężkie, a jakie — dla osób, które takich grzechów nie popełniły?
Łk
15,11-24
Kto
popadł w grzechy śmiertelne, zwane ciężkimi, podobny jest do syna
marnotrawnego, który nie tylko porzucił ojca i brata, ale ponadto
roztrwonił ojcowski majątek. Grzech ciężki polega na tym, że człowiek
trwoni otrzymane w sakramencie chrztu — a wysłużone przez bolesną mękę
i śmierć krzyżową Chrystusa — dary, że niszczy w sobie dar życia
Bożego, oddalając się tym samym od Boga. Przez swój grzech człowiek
oddala się także od wspólnoty Kościoła. Kiedy syn marnotrawny,
skruszony, postanowił wrócić. Ojciec wyszedł mu naprzeciw, rzucił mu
się na szyję, ucałował go, przebaczył mu wszystko, wprowadził do domu i
obdarował cennymi darami: pierścieniem, suknią i sandałami. Coś
podobnego dokonuje się w sakramencie pojednania. Następuje wtedy
pojednanie grzesznika z Bogiem i Kościołem, zostają mu przebaczone
wszystkie grzechy i przywrócone utracone dary nadprzyrodzone, głównie
dar życia Bożego.
Przystępowanie do sakramentu pojednania ma
sens nawet w wypadku, gdy ktoś nie popełnił grzechu ciężkiego i często
przystępuje do Komunii św., w której doznaje oczyszczenia z grzechów
lekkich oraz umocnienia w wierze i miłości. Sakrament pokuty - to nowe
spotkanie ze Zbawicielem udzielającym swojej łaski, umacniającym
miłość, dodającym otuchy do walki z grzechami i wnoszącym pokój w nasze
życie. Sakrament ten mobilizuje nas ponadto do osobistego zaangażowania
się w przemianę swego życia. Choć spowiedzi nie można traktować
wyłącznie jako psychologicznego ćwiczenia, jednak wszystkie świadome
czynności związane z przygotowaniem się do tego sakramentu mają swoje
znaczenie, gdyż pobudzają nas do przemiany siebie. Wyraża się to w
zrobieniu rachunku sumienia, w żalu za grzechy, w postanowieniu
poprawy, w przyznaniu się przed kapłanem do swoich upadków i w
zadośćuczynieniu. Ta mobilizacja wewnętrzna, oprócz łaski
sakramentalnej, przyczynia się do radykalniejszego zrywania z grzechem
i do wzrostu w bezinteresownej miłości.
WARUNKI
SAKRAMENTU POKUTY
1. Rachunek sumienia.
2. Żal za grzechy.
3. Mocne postanowienie poprawy.
4. Spowiedź szczera.
5. Zadośćuczynienie Panu Bogu i bliźniemu.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU POKUTY W NASZEJ PARAFII
*
Spowiedź to sakrament, który ustanowił nasz Zbawiciel – dając
Apostołom, władzę odpuszczania grzechów. Po swoim zmartwychwstaniu
powiedział do uczniów: „Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was
posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie
Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym
zatrzymacie, są im zatrzymane.”
* Po dzień dzisiejszy ten sakrament Bożego Miłosierdzia, szafowany jest
w Kościele. Także naszym.
*
Do spowiedzi może przystąpić każdy katolik, mający używanie rozumu.
Chyba, że stały grzech, którego nie można usunąć, uniemożliwił
przyjęcie sakramentu. Taka przeszkodą jest niestety wspólne życie pary
młodych ludzi, bez ślubu kościelnego, czy zawarcie ślubu cywilnego, z
kimś kto z inna osobą związany jest ślubem kościelnym. Są i inne
nieliczne powody, które uniemożliwiałyby spowiedź, ale te dwa są u nas
najczęstsze, więc na tych poprzestańmy.
* Trzeba jednak wyraźnie
powiedzieć, że w momencie zagrożenia życia i poważnego zagrożenia
zdrowia – wszystkie powody znikają, i kapłan udzieli rozgrzeszenia, bez
żadnych zastrzeżeń.
* Wymienione wcześniej przeszkody, nie wiążą
się z wagą, wielkością grzechu – chodzi o to, że nie można w takiej
sytuacji, obiecać poprawy i tej obietnicę wypełnić.
*
Niezależnie od tego jak wielka jest wina – jeśli człowiek szczerze ja
wyznaje, żałuje za nią, obiecuje więcej nie grzeszyć i obiecuje poprawę
– kapłan, udzieli nam rozgrzeszenia.
* W małej wspólnocie,
kiedy kapłan, jest jednym z nas – jest sąsiadem, dla wielu
przyjacielem, czasem prawie członkiem rodziny, uciążliwością może się
zdawać szczerość spowiedzi, i jej tajemnica. Na szczęście kościół
nakłada na kapłanów obowiązek utrzymania tajemnicy sakramentu, której
nie można wyjawić ani słowem, ani gestem czy nieostrożnością. Zwykle
Pan Bóg w tej dziedzinie, daje też kapłanowi bardzo krótką pamięć, co
też bardzo ułatwia nam pracę duszpasterską. U nas jest także i to
błogosławieństwo, że żyjemy w pobliżu wielkiej metropolii i wiadomo, że
czy to rano przed godziną siódmą, czy po południu, przed godziną
osiemnastą, we wszystkich kościołach Wałbrzycha na pewno – ktoś
spowiada.
* W naszej parafii, kapłan spowiada przed każdą Mszą
świętą. Na 15 minut, przed rozpoczęciem nabożeństwa, powinien siedzieć
w konfesjonale – jeśli go tam nie ma, upoważniam moich Parafian aby się
o spowiedź upominać.
* Również osoby, które są chore, mogą
skorzystać z sakramentu pokuty, co miesiąc – w pierwszy piątek, ksiądz
odwiedza 11 osób, i zawsze można zgłosić nowe, a w momencie zagrożenia
życia i poważnego zagrożenia zdrowia, można poprosić kapłana, o każdej
porze dnia i nocy.
* Również, w obydwu wałbrzyskich szpitalach,
a także w szpitalu świebodzickim, raz w tygodniu chorych odwiedza
kapelan – idąc od sali do sali, pyta się, czy ktoś chce się wyspowiadać.
*
Wszystkich moich Parafian, zachęcam do częstej spowiedzi - przynajmniej
raz w miesiącu – tak aby całe swoje życie przeżywać w stanie łaski
uświecającej.
Liturgia Sakramentu
Pokuty

SAKRAMENT NAMASZCZENIA CHORYCH - OMÓWIENIE
Kto
może przyjęć sakrament namaszczenia chorych?
Mk
6,13
Sakrament
namaszczenia chorych rodzi u niektórych katolików wiele lęków i obaw.
Dość często wzywają kapłana dopiero wtedy, gdy chory już umarł,
ponieważ obawiają się, by nie przerazić zbytnio konającego propozycją
przyjęcia tego sakramentu. Tymczasem sakramentu tego nie udziela się
wyłącznie konającym. Została nawet zmieniona jego nazwa z „ostatniego
namaszczenia” na „sakrament namaszczenia chorych”. Może go przyjąć
osoba poważnie chora, osłabiona przez wiek; nie udziela się go
natomiast człowiekowi, który z pewnością już umarł. „Kapłan wezwany do
chorego, który już umarł, niech błaga Boga, aby go uwolnił od grzechów
i przyjął litościwie do swego Królestwa; namaszczenia natomiast niech
nie udziela. Jeśli istnieje wątpliwość, czy chory zmarł naprawdę, może
mu udzielić tego sakramentu warunkowo”. W ciągu życia można
wielokrotnie przyjąć ten sakrament, co ma miejsce wtedy, gdy ktoś wiele
razy popada w poważną chorobę.
W
jaki sposób udziela się sakramentu chorych?
Sakramentu
tego udziela kapłan w ten sposób, że namaszczając chorych na czole i
dłoniach olejami wymawia następujące słowa: „Przez to święte
namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże
ciebie łaską Ducha Świętego. Amen. Pan, który odpuszcza ci grzechy,
niech cię wybawi i łaskawie podźwignie. Amen.
Jakie
łaski otrzymuje człowiek w sakramencie namaszczenia chorych?
Jk
5,14-15
Udzielenie
sakramentu chorych nie ma na celu -jak się nieraz sądzi- wyłącznie
przygotowania człowieka na śmierć, lecz również umocnienie go w jego
cierpieniach. „Człowiek niebezpiecznie chory potrzebuje szczególnej
łaski Bożej, aby pod wpływem lęku nie upadł na duchu i podlegając
pokusom nie zachwiał się w wierze. Dlatego Chrystus w sakramencie
namaszczenia daje swoim wiernym, dotkniętym chorobą, potężną moc i
obronę”. „Sakrament ten udziela choremu łaski Ducha Świętego, która
pomaga całemu człowiekowi do zbawienia, a mianowicie umacnia ufność w
Bogu, uzbraja przeciw pokusom szatana i trwodze śmierci. Dzięki tej
pomocy chory może nie tylko znosić dolegliwości choroby, ale także je
przezwyciężać i odzyskać zdrowie, jeżeli to jest pożyteczne dla
zbawienia jego duszy. Jeżeli jest to potrzebne, namaszczenie odpuszcza
grzechy i staje się dopełnieniem chrześcijańskiej pokuty”. W
sakramencie namaszczenia chorych człowiek dostępuje udziału w zbawczej
męce i śmierci Chrystusa. Kościół zachęca wszystkich cierpiących,
chorych i umierających, aby świadomie łączyli się z męką i śmiercią
Chrystusa i w ten sposób przysparzali dobra całemu ludowi Bożemu,
przyczyniając się do jego zbawienia. Sakrament ten jest niejako
konsekracją chorego, aby przez swoje cierpienia skutecznie przyczyniał
się do zbawiania świata oraz aby przez śmierć sam wszedł do chwały
niebieskiej. Wielu teologów twierdzi, że przez sakrament namaszczenia
chorych Chrystus gładzi człowiekowi, przyjmującemu go w dobrej
dyspozycji, nie tylko grzechy, ale również i wszystkie należne za nie
kary, dzięki czemu zaraz po śmierci przechodzi on do chwały nieba.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU NAMASZCZENIA CHORYCH W NASZEJ PARAFII
*
Sakrament Namaszczenia Chorych, udziela choremu łaski Ducha Świętego.
Łaska ta wspiera całego człowieka, budzi ufność w Bogu, wzmacnia
chorego, by mógł mężnie znieść cierpienie, by zobaczył sens swojej
choroby w historii zbawienia jako osobiste włączenie w zwycięstwo
Chrystusa nad chorobą i śmiercią pochodzącymi z grzechu.
*
Sakrament ten budzi też u chorego świadomość, że współcierpi z
Chrystusem za cały Kościół i wszystkich ludzi. Łaska ta pozwala choremu
zwalczyć grożące zło, otrzymać zdrowie jeśli to będzie potrzebne dla
jego zbawienia, odpuszczenie grzechów o ile to jest potrzebne,
sakrament ten jest też jest też dopełnieniem pokuty chrześcijańskiej.
*
W liście św. Jakuba czytamy: "Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi
kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię
Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go
podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone"
*
Kościół, zgodnie z tym poleceniem, wprowadził obrzęd namaszczenia, aby
przynosił chorym ulgę i zbawienie. Sprawowanie tego sakramentu polega
przede wszystkim na włożeniu rąk przez kapłana podczas modlitwy i
namaszczenie chorego olejem.
* Olejem
namaszcza się chorego na czole i rękach (głowa i ręce są tutaj znakiem
całej ludzkiej osoby i jej aktywności w świecie). W czasie wykonywania
tych gestów kapłan wypowiada sakramentalne słowa: "Przez to święte
namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże
ciebie łaską Ducha Świętego. Amen. Pan, który odpuszcza ci grzechy,
niech cię wybawi i łaskawie podźwignie. Amen".
* Sakramentu
Kościół udziela wiernym, którzy są słabi i z powodu choroby lub
starości znajdują się w niebezpieczeństwie śmierci. Przy ocenie stanu
choroby należy kierować się zwykłą roztropnością, niekiedy opinią
lekarza. Sakramentu można udzielić choremu przed operacją chirurgiczną,
ilekroć niebezpieczna choroba jest powodem tej operacji. Mogą go
przyjąć także ludzie starsi, których opuściły już siły, mimo że nie
przewiduje się ich poważnej choroby. Mogą go także otrzymać chore
dzieci, jeżeli mają już przynajmniej ogólną świadomość dokonujących się
czynności. Sakrament ten może być ponownie udzielony, jeżeli chory po
jego przyjęciu powrócił do zdrowia lub jeśli w tej samej chorobie stan
chorego staje się krytyczny. Często pokutuje jeszcze stare określenie
tego sakramentu Ostatnie Namaszczenie. Rzeczywiście, może ono być
ostatnim, jeśli z różnych powodów ktoś zwleka z przyjęciem tego
sakramentu, lub uniemożliwia się choremu wcześniejsze jego przyjęcie.
Powtórzmy więc raz jeszcze sakrament ten może być udzielony i przyjęty
więcej niż jeden raz.
* W naszej Parafii Sakrament Namaszczenia
Chorych można przyjąć o każdej porze – jeśli zachodzi taka konieczność.
Także w obydwu wałbrzyskich szpitalach, kapłani służą tym sakramentem,
na każde wezwanie.
* Ponadto raz do roku, w niedzielę przed lub po Międzynarodowym Dniu Chorego (luty) udziela się tego
Sakramentu w naszych Kościołach, każdemu kto odczuwa taka potrzebę.

SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA - OMÓWIENIE
Co
znaczy, że kapłan nie udziela sakramentu małżeństwa?
We
wszystkich sakramentach, oprócz małżeństwa, kapłan lub biskup jest
osobą wypowiadającą sakramentalne słowa oraz wykonującą odpowiednie
czynności, przez które Bóg udziela człowiekowi swojej łaski, np.
udziela rozgrzeszenia, a Bóg odpuszcza grzechy. W sakramencie
małżeństwa natomiast sami małżonkowie, a nie kapłan, sprawują
sakrament. Zawarcie małżeństwa polega na tym, że mężczyzna i kobieta
składają sobie przysięgę wzajemnej, wiernej i dozgonnej miłości, a
Chrystus umacnia ich swoją miłością, aby to, co sobie przyrzekli, było
możliwe do zrealizowania, aby stało się treścią ich życia. Nowożeńcy
wypowiadają następujące słowa: „Ja, N., biorę ciebie. N., za żonę
(męża) i ślubuję ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz że cię
nie opuszczę aż do śmierci. Tak mi dopomóż, Panie Boże Wszechmogący, w
Trójcy Jedyny i Wszyscy Święci”. Kapłan jest tylko świadkiem urzędowym
zawarcia sakramentu. Po złożeniu sobie przysięgi miłości przez
nowożeńców, mówi on do nich:
„Co
Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela. Małżeństwo przez was
zawarte, ja powagą Kościoła potwierdzam i błogosławię w imię Ojca i
Syna, i Ducha Świętego. Amen”.
Czy
można zawrzeć małżeństwo bez kapłana?
W
normalnych warunkach Kościół wymaga od katolików, aby zawierali
małżeństwo w obecności dwóch świadków i kapłana. Jego obecność jest
warunkiem ważności sakramentu. Są jednak wypadki, kiedy katolicy mogą
zawrzeć sakrament małżeństwa bez kapłana. Ma to miejsce wtedy, gdy jest
on nieosiągalny albo też jego obecność przy zawarciu sakramentu
narażałaby kogoś na wielkie niebezpieczeństwa lub straty, np. na
więzienie, duże kary itp. Gdy kapłan jest nieosiągalny przez miesiąc,
małżeństwo może być zawarte bez niego, lecz w obecności dwóch świadków
(por. kan.1116).
Biskup ordynariusz posiada władzę zwalniania,
gdy istnieją ku temu odpowiednie powody, od obowiązku składania
przysięgi w obecności kapłana katolickiego (por. kan. 1127). Ma on
również władzę „uważniania” — bez konieczności powtarzania przysięgi
małżeńskiej przed kapłanem i dwoma świadkami - tych małżeństw, które z
punktu widzenia katolickiego były nieważne, np. małżeństwo katolika z
osobą innego wyznania, zawarte bez jego zezwolenia, czyli bez dyspensy
w kościele protestanckim. Gdy istnieją poważne powody, biskup
ordynariusz może „uważnić” nawet ślub cywilny, zwalniając od
konieczności odnowienia przysięgi małżeńskiej przez tzw. „ślub
kościelny” (por. kan. 1161-1165).
Jakich
łask udziela Chrystus w sakramencie małżeństwa?
J
15,9-12
Ślubując
sobie wierność i miłość, mężczyzna i kobieta zawierają związek
małżeński, a Chrystus umacnia ich miłość swoją miłością, jaką okazuje
Kościołowi. W tym sakramencie Chrystus zbliża się do nowożeńców i mocą
swego Ducha tak ich udoskonala, aby ich ludzka miłość ciągle się
rozwijała, pokonując wszystkie próby życia. Odtąd całe życie małżonków
ma być przeniknięte miłością Chrystusową, którą mają sobie wzajemnie
okazywać. „Dla chrześcijańskich małżonków— stwierdza papież Paweł VI —
objawy wzajemnej czułości są przeniknięte tą miłością, jaką czerpią oni
z Serca Bożego. I gdyby źródło miłości czysto ludzkiej groziło
wyschnięciem, jej Boskie źródło jest niewyczerpane, jak niedoścignione
są głębokości Bożej czułości. Oto do jak intymnego zjednoczenia,
mocnego i bogatego, prowadzi miłość małżeńska”. Przez sakrament
małżeństwa Chrystus w nowy i trwały sposób staje się obecny w życiu
nowożeńców, staje się ich wiernym towarzyszem życia, gotowym w każdej
chwili podać swoją dłoń i ubogacić ich stygnącą miłość swoją niezmienną
miłością. W sakramencie małżeństwa Chrystus daje różne łaski konieczne
do wypełnienia obowiązków nowego stanu, czyli kształtowania życia
małżeńskiego i rodzinnego, tworzenia odpowiedniego klimatu, koniecznego
do właściwego wychowania dzieci itp.
NIEROZERWALNOŚĆ
MAŁŻEŃSTWA
Według
nauki katolickiej zawarte ważnie małżeństwo jest nierozerwalne, dopóki
żyje współmałżonek. Kościół nie uznaje zatem rozwodów.
Dlaczego małżeństwo jest
nierozerwalne?
Mt 19,1-9
Nierozerwalność
małżeństwa sakramentalnego wynika stąd, że przez ten sakrament
nowożeńcy zostali włączeni w trwałą jedność, jaka istnieje między
Chrystusem i Kościołem, będącym Jego Mistycznym Ciałem. Jak
Chrystus-Głowa i Kościół tworzą jeden, nierozerwalny organizm, tak i
małżonkowie, uświęceni przez łaskę Chrystusa, stanowią aż do śmierci
jedno, nierozerwalne ciało. „Co więc Bóg złączył — poucza Jezus
Chrystus—niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6). Małżeństwo
sakramentalne jest zatem czymś więcej niż czysto ludzką umową i
przyrzeczeniem wzajemnej miłości, choć nawet ludzka tylko przysięga
domaga się spełnienia tego, co się obiecało. Raz dane słowo zobowiązuje
do wierności obietnicy.
Sama natura miłości wymaga trwałości
małżeństwa. Niepoważnie brzmiałyby słowa przysięgi czasowej tylko
miłości i wierności, np.: „Ślubuję ci miłość aż do momentu, gdy mi się
znudzisz”, albo: „Będę cię bardzo kochać, dopóki będziesz piękna,
zdrowa, miła dla mnie, dopóki mi będzie z tobą dobrze”, albo: „Ślubuję
ci miłość aż do chwili, kiedy poznam kogoś milszego od ciebie”. Bóg
wymaga od człowieka miłości trwałej, biorącej odpowiedzialność za
drugiego człowieka, miłości bezinteresownej, gotowej na wszystko,
uznającej człowieka za wielką wartość, której nie można porzucić.
Bezsensem byłyby małżeństwa czasowe, „na próbę”, by się przekonać, czy
drugi mi odpowiada pod względem erotycznym. Narzeczeni mają obowiązek
poznać się wzajemnie jak najlepiej, czego domaga się dobro i trwałość
ich przyszłego małżeństwa. Dla budowania wspólnego życia potrzebna jest
pewna jedność w sprawach istotnych. Młodzi ludzie powinni zatem poznać
charakter, wychowanie, światopogląd partnera życia, powinni korzystać z
doświadczenia innych osób. Poznanie jednak nie może krzywdzić drugiego,
co miałoby miejsce w przypadku przedślubnego współżycia, w przypadku
tworzenia „próbnych” małżeństw. Trwałości i nierozerwalności małżeństwa
wymaga także dobro dziecka. Potrzebuje ono rodziców i rodziny, w której
panuje atmosfera jedności, opartej na miłości i wzajemnym poszanowaniu
godności osobowej.
SPRAWOWANIE
SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA W NASZEJ PARAFII
* Warto wrócić do niestety zapomnianego już zwyczaju zaręczyn, które
zawierano na kilka miesięcy, a czasem lat przed ślubem.
* Zarezerwować dzień i godzinę ślubu można nawet rok przed samym
zawarciem sakramentu małżeństwa.
*
Na około 3 miesiące przed zawarciem sakramentu małżeństwa należy umówić
się z Księdzem Proboszczem na spisanie protokółu przedślubnego. Na
spisanie tego protokółu trzeba przynieść następujące dokumenty:
- dowód osobiste narzeczonego i narzeczonej,
- świadectwo ukończenia religii na poziomie szkoły średniej,
- świadectwo chrztu z adnotacją o przyjęciu sakramentu bierzmowania -
ważne trzy miesiące,
- świadectwo bierzmowania - jeżeli brak takiej adnotacji o nim na
świadectwie chrztu,
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego do ślubu konkordatowego ważne
trzy miesiące,
- zaświadczenie o odbyciu co najmniej trzech nauk przedślubnych,
* Nauki Przedślubne odbywają się w każda niedzielę czerwca - niestety
tylko raz do roku.
*
Jeżeli narzeczony lub narzeczona mieszkają poza terenem naszej parafii
- wtedy przy spisywaniu protokółu przedślubnego otrzymują "Prośbę o
wygłoszenie zapowiedzi", którą zanoszą do kancelarii parafialnej
parafii miejsca swojego zamieszkania. Zgodnie z Kodeksem Prawa
Kanonicznego takie zapowiedzi muszą zostać wygłoszone w parafii
zamieszkania przez trzy niedziele.
* Narzeczeni otrzymują także
karteczkę do spowiedzi św. na dwie spowiedzi przed zawarciem ślubu.
Należy pamiętać by spowiedzi następowały w miesięcznym odstępie i po
każdej spowiedzi poprosić o podpis spowiednika. Przed rozpoczęciem
spowiedzi należy przekazać księdzu spowiednikowi, że jest to spowiedź
przedślubna.
* Jest u nas zwyczaj, ze Narzeczeni sami dbają o
wystrój świątyni na swój ślub. Zawsze jednak musi to być skonsultowane
z Kapłanem, a w Lubominie jest do tego wyznaczona osoba, z którą można
się skontaktować za pośrednictwem Księdza Proboszcza.
* Ofiara
składana przy okazji zawarcia sakramentu małżeństwa to jest zawsze
dobrowolna i zależna od hojności Narzeczonych. Osoby, których nie stać
na złożenie żadnej ofiary mogą otrzymać sakrament małżeństwa za darmo -
trzeba poinformować o tym Księdza Proboszcza.
* Zasadą ogólnie
przyjętą jest, że sakrament małżeństwa przyjmuje się w parafii
narzeczonej lub narzeczonego. Gdyby jednak zaistniały warunki
wskazujące na potrzebę zawarcia tegoż sakramentu poza własną parafią,
wówczas należy uzyskać licencję (zgodę) na ślub w innym kościele.
Liturgia Sakramentu
Małżeństwa
Dokumenty Kościoła o
Sakramencie Małżeństwa

SAKRAMENT
KAPŁAŃSTWA - OMÓWIENIE
Jakie
zadania zlecone przez Chrystusa apostołom maję wypełniać również
kapłani?
Mt
28,18-20; Łk 22,19; J 20,22-23
Zbawiciel
wybrał dwunastu najbliższych swoich współpracowników - apostołów,
którym, zlecił dzieło przekształcania świata w królestwo Boże,
wyzwolone z mocy grzechu i szatana, a oddane Bogu i uświęcone. Dlatego
też nakazał im głosić Ewangelię wszelkiemu stworzeniu (por. Mt
28,18-20), sprawować Eucharystię na Jego pamiątkę (por. Łk 22,19) oraz
odpuszczać grzechy (por. J 20,22-23). Również kapłani mają troszczyć
się o królestwo Boże, czyli mają budować Kościół, Mistyczne Ciało
Chrystusa, a przez to przyczyniać się do zbawienia świata i do
uwielbienia Boga. Tak jak apostołowie, kapłani powołani są do głoszenia
światu Ewangelii Jezusa Chrystusa, do szafowania sakramentami, głównie
zaś - do sprawowania Eucharystii oraz udzielania rozgrzeszenia.
Ile
jest stopni kapłaństwa?
Od
końca I wieku Kościół zna trzy stopnie kapłaństwa hierarchicznego:
diakonat, prezbiterat i biskupstwo. Obecnie, zanim kandydat przyjmie
święcenia diakonatu, następuje tzw. admissio, czyli włączenie go do
stanu duchownego, a jeszcze wcześniej - udzielenie posługi lektoratu i
akolitatu. Wszyscy ochrzczeni mają udział w tzw. powszechnym lub
królewskim kapłaństwie. Różni się jednak ono od kapłaństwa
hierarchicznego i nie jest jednym z jego stopni.
Jakich
darów udziela sakrament święceń?
1
Tm 4,14; 2 Tm 1,6
Każde
ze święceń: diakonat, prezbiterat i biskupstwo, wyciska odrębny
charakter sakramentalny i tym samym w szczególny sposób upodabnia
człowieka do Chrystusa Kapłana, Proroka i Pasterza. W tej potrójnej
funkcji Chrystusa - kapłańskiej, prorockiej, zwanej inaczej
nauczycielską, i pasterskiej, czyli królewskiej - ma udział każda
wyświęcona osoba. Przez charakter sakramentalny wyświęcony należy w
szczególny sposób do Chrystusa i do Jego Kościoła. Istotą życia
kapłańskiego powinno zatem być współdziałanie z Chrystusem ofiarującym
się, nauczającym i kierującym świat ku Ojcu. „Prezbiterzy bowiem przez
święcenia i misję, otrzymywaną od biskupów, zostają wyniesieni do
służenia Chrystusowi Nauczycielowi, Kapłanowi i Królowi, uczestnicząc w
Jego posłudze, dzięki której Kościół, tutaj na ziemi, nieustannie
rośnie jako Lud Boży, ciało Chrystusa i Świątynia Ducha Świętego” (DK
1). Kapłani „poświęceni Bogu nowym sposobem w momencie przyjęcia
święceń, stają się żywymi narzędziami Chrystusa Wiecznego Kapłana, aby
mogli kontynuować przez wieki Jego przedziwne dzieło, które
skutecznością z wysoka odnowiło cały rodzaj ludzki” (DK 12). Każde ze
święceń kapłańskich uintensywnia również życie Boże w człowieku i
udziela łask potrzebnych do wypełniania różnych zadań związanych z
kapłańską posługą. Tego zespolenia z Chrystusem Kapłanem, Prorokiem i
Pasterzem, uintensywnienia życia Bożego oraz udzielenia różnych darów
dokonuje Duch Święty udzielany w sakramencie święceń.
Dlaczego
kapłanów obowiązuje życie w celibacie?
Mt
19,12
Kościół
zachodni nakłada na swoich kapłanów obowiązek zachowania celibatu,
czyli bezżeństwa. Oprócz względów praktycznych wiele racji
teologicznych przemawia za stałym utrzymaniem tej praktyki. Przez
bezżeństwo kapłan ma upodobnić się do Jezusa Chrystusa, który nie
zawarł małżeństwa, lecz poświęcił się wyłącznie pracy apostolskiej.
Celibat ma być znakiem, że kapłan związany jest i oddany nie tylko
jednej osobie lub swojej rodzinie, lecz wspólnocie Kościoła, podobnie
jak Chrystus, który - ściśle zjednoczony ze swoim Mistycznym Ciałem,
Kościołem - stale się o niego troszczy, ożywia go i umacnia. Przez
„celibat zachowywany ze względu na Królestwo Niebieskie prezbiterzy są
poświęceni Chrystusowi z nowych i wyjątkowych powodów, łatwiej
niepodzielnym sercem trwają przy Nim, z większą swobodą w Nim i przez
Niego poświęcają się służbie Boga i ludzi, sprawniej służą Jego
Królestwu i dziełu nadprzyrodzonego odrodzenia i stają się w ten sposób
zdatniejszymi do przyjęcia szerszego ojcostwa w Chrystusie... Stają się
oni ponadto żywym znakiem tego przyszłego świata, obecnego już przez
wiarę i miłość, w którym synowie zmartwychwstania ani nie wychodzą za
mąż, ani się żenią” (DK 16). Życie w celibacie nie może jednak wypływać
z pogardy dla małżeństwa, które przecież jest również sakramentem,
drogą do świętości i stanowi także jedną z form budowania Kościoła.
Dlaczego
kobiety nie przyjmują święceń kapłańskich?
Stała
praktyka Kościoła nieudzielania święceń kapłańskich kobietom nie wynika
z pogardy dla nich ani z przekonania, że są gorsze od mężczyzn. Głównym
argumentem przemawiającym za podobną praktyką jest to, że Chrystus nie
powołał żadnej kobiety do grona apostołów. Jezus nie zrobił tego,
chociaż wcale nie gardził niewiastami, i w wielu wypadkach, ku
wielkiemu zgorszeniu otoczenia, traktował je inaczej niż wymagały tego
utarte formy kulturowe, zwyczaje i uprzedzenia. I tak np. Jezus
rozmawiał z Samarytanką, co nawet ją samą zdziwiło, gdyż żaden Żyd nie
zdobyłby się na coś podobnego (por. J 4,7-9.27); pozwolił kobiecie,
prowadzącej w mieście grzeszne życie, oblewać łzami swoje stopy,
wycierać je włosami, całować i namaszczać olejkiem, co wywołało
oburzenie otoczenia (por. Łk 7,36-50); godził się na to, by kobiety
chodziły z Nim i apostołami i pomagały im (por. Łk 8,1-3); potrafił dać
za wzór do naśladowania kobietę, ubogą wdowę (por. Łk 21,1-4). A
jednak, pomimo szacunku do kobiet, pomimo tego, że Jezus nimi nie
gardził, że potrafił przełamywać różne uprzedzenia i zwyczaje
wynikające z kultury Wschodu, nie powołał żadnej niewiasty do grona
apostołów. Z tego też względu Kościół nie udziela kobietom święceń
kapłańskich, chociaż przypomina im o konieczności aktywnego
apostołowania, wynikającego z przyjęcia sakramentu chrztu i
bierzmowania, z udziału w tzw. powszechnym kapłaństwie ludu Bożego.
Pogrzeb
Chrześcijański
*
W celu dopełnienia formalności pogrzebu możemy zgłosić się w kancelarii
parafialnej - można to uczynić nawet poza godzinami urzędowania (proszę
wcześniej ewentualnie przedzwonić - tel. 74 880 40 56).
*
Pogrzeb załatwia najbliższa rodzina w Parafii zamieszkania. Jeżeli
pogrzeb jest poza parafią zamieszkania, koniecznie potrzebna jest zgoda
na pochówek proboszcza w którego parafii, zmarły zamieszkiwał.
*
Przy zgłaszaniu pogrzebu należy w kancelarii parafialnej przedłożyć
"Skrócony akt zgonu" z USC oraz ewentualnie - zaświadczenie ks.
kapelana o przyjęciu przed śmiercią sakramentu chorych (dotyczy to
zwłaszcza zmarłych w szpitalu).
* Pogrzeb, miejsce grobowe i
wszelkie inne sprawy związane z pogrzebem są załatwienia zgodnie z
Prawem Państwowym i Prawem Kościelnym, które to prawa się wzajemnie
uzupełniają w tych kwestiach.
* Parafia MB Bolesnej w Strudze
zarządza dwoma Cmentarzami: w Strudze i w Lubominie. Od września 2002,
każdy nasz Parafian, zapisany w Kartotece Parafialnej i utrzymujący
łączność z Kościołem, w momencie śmierci, otrzymuje miejsce na
Cmentarzu za darmo. Jeśli będzie to osoba spoza naszej
wspólnoty,
bądź nie uczestnicząca w życiu Kościoła, za takie miejsce trzeba złożyć
ofiarę - niestety wysoką.
* Ofiara składana przy okazji smutnej
okazji pogrzebu jest zawsze dobrowolna i zależna od hojności
Żałobników. Osoby, których nie stać na złożenie żadnej ofiary - zapewne
też nie odejdą, nie załatwiwszy sprawy.
Regulamin Cmentarza w Strudze i w Lubominie
Spis Zmarłych
spoczywających na naszych Cmentarzach
Dokumenty Kościoła i
Państwowe dotyczące grzebania naszych zmarłych
x. Zbigniew Bartosiewicz AD 2015
Proboszcz Parafii Rzymsko Katolickiej
pw. Matki Bożej Bolesnej
w Strudze

Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!