Strona zawiera teksty:
OBRZĘDY SAKRAMENTU CHRZTU ŚWIĘTEGO
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO (KANONY
TRAKTUJĄCE O CHRZCIE)
INSTRUKCJA EPISKOPATU POLSKI O
CHRZCIE
OBRZĘDY SAKRAMENTU
CHRZTU ŚWIĘTEGO
OBRZĘD PRZYJĘCIA DZIECKA
Celebrans pyta najpierw rodziców:
Celebrans: Drodzy rodzice, jakie imię wybraliście dla swojego dziecka?
Rodzice: N
Celebrans: O co prosicie Kościół Boży dla N.?
Rodzice: O chrzest.
Celebrans: Drodzy rodzice, prosząc o chrzest dla waszego dziecka,
przyjmujecie na siebie obowiązek wychowania go w wierze, aby zachowując
Boże przykazania, miłowało Boga i bliźniego, jak nas nauczył Jezus
Chrystus. Czy jesteście świadomi tego obowiązku?
Rodzice: Tak albo: Jesteśmy tego świadomi.
Celebrans: A wy, drodzy chrzestni, czy jesteście gotowi (czy jesteś
gotowy, gotowa) pomagać rodzicom tego dziecka w wypełnianiu ich
obowiązku?
Chrzestni odpowiadają: Jesteśmy gotowi (jestem gotowy, gotowa).
Celebrans: N., wspólnota chrześcijańska przyjmuje cię z wielką
radością. W imieniu tej wspólnoty znaczę cię znakiem krzyża. Po mnie
wy, rodzice i chrzestni, naznaczcie wasze dziecko znakiem Jezusa
Chrystusa, naszego Zbawiciela.
(I w milczeniu kreśli znak krzyża na czole dziecka. Potem czynią to
rodzice i chrzestni.)
CHRZEST - WYZNANIE WIARY
(W tym miejscu nastąpi wyznanie wiary)
CHRZEST - LITURGIA SAKRAMENTU
Celebrans: Taka jest nasza wiara. Taka jest wiara Kościoła, której
wyznawanie jest naszą chlubą, w Chrystusie Jezusie, Panu naszym.
Wszyscy: Amen.
Celebrans pyta rodziców i chrzestnych: Czy chcecie, aby N. otrzymał(a)
chrzest w wierze Kościoła, którą przed chwilą wspólnie wyznaliśmy?
Rodzice i chrzestni: Chcemy.
Teraz celebrans chrzci dziecko, mówiąc:
N., JA CIEBIE CHRZCZĘ W IMIĘ OJCA
zanurza dziecko lub polewa je wodą po raz pierwszy,
I SYNA,
zanurza lub polewa je wodą po raz drugi,
I DUCHA ŚWIĘTEGO.
zanurza lub polewa je wodą po raz trzeci.
Wypada, aby po chrzcie dziecka uczestnicy wypowiadali lub
śpiewali krótką aklamację:
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu. Jak była na początku, teraz i
zawsze, i na wieki wieków. Amen.
CHRZEST - NAMASZCZENIE KRZYŻMEM ŚWIĘTYM
Celebrans mówi: Bóg wszechmogący, Ojciec naszego Pana, Jezusa
Chrystusa, który cię uwolnił od grzechu i odrodził z wody i z Ducha
Świętego, On sam namaszcza ciebie krzyżmem zbawienia, abyś włączony(a)
do ludu Bożego, wytrwał(a) w jedności z Chrystusem Kapłanem, Prorokiem
i Królem na życie wieczne. Wszyscy: Amen.
Potem celebrans w milczeniu namaszcza dziecko krzyżmem św. na szczycie
głowy.
CHRZEST - WŁOŻENIE BIAŁEJ SZATY
elebrans mówi: N., stałeś(aś) się nowym stworzeniem i przyoblokłeś(aś)
się w Chrystusa, dlatego otrzymujesz białą szatę. Niech twoi bliscy
słowem i przykładem pomagają ci zachować godność dziecka Bożego,
nieskalaną aż po życie wieczne. Wszyscy: Amen.
Nakłada się dziecku białą szatę.
CHRZEST - WRĘCZENIE ZAPALONEJ ŚWIECY
Celebrans bierze świecę paschalną i mówi: Przyjmijcie światło Chrystusa.
Przedstawiciel rodziny (np. ojciec lub chrzestny) zapala świecę dziecka
od świecy paschalnej.
Potem celebrans mówi: Podtrzymywanie tego światła powierza się wam,
rodzice i chrzestni, aby wasze dziecko, oświecone przez Chrystusa,
postępowało zawsze jak dziecko światłości, a trwając w wierze, mogło
wyjść na spotkanie przychodzącego Pana razem z wszystkimi Świętymi w
niebie.

Kodeks Prawa
Kanonicznego o Chrzcie
Część I
SAKRAMENTY
Kan. 840 - Sakramenty Nowego Testamentu, ustanowione przez Chrystusa i
powierzone Kościołowi, jako czynności Chrystusa i Kościoła, są znakami
oraz środkami, poprzez które wyraża się i wzmacnia wiara, oddawany jest
Bogu kult i dokonuje się uświęcenie człowieka. Z tej to racji w
najwyższym stopniu przyczyniają się do wprowadzenia, umocnienia i
zamanifestowania kościelnej wspólnoty. Dlatego w ich sprawowaniu święci
szafarze oraz pozostali wierni winni okazać najwyższy szacunek i
należną pilność.
Kan. 841 - Ponieważ sakramenty są te same dla całego Kościoła i należą
do depozytu wiary, tylko do najwyższej władzy kościelnej należy
zatwierdzanie lub określanie tego, co jest wymagane do ich ważności.
Także do tejże lub innej kompetentnej władzy, zgodnie z kan. 838, §§ 3
i 4, należy określanie tego, co dotyczy godziwego ich sprawowania,
udzielania i przyjmowania, jak również obrzędu stosowanego przy ich
sprawowaniu.
Kan. 842 - § 1. Nikt nie może być ważnie dopuszczony do innych
sakramentów, dopóki nie przyjąć chrztu.
§ 2. Sakramenty chrztu, bierzmowania i Najświętszej Eucharystii tak
łączą się ze sobą, że są wymagane do pełnego wtajemniczenia
chrześcijańskiego.
Kan. 843 - § 1. Święci szafarze nie mogą odmówić sakramentów tym,
którzy właściwie o nie proszą, są odpowiednio przygotowani i prawo nie
wzbrania im ich przyjmowania.
§ 2. Duszpasterze oraz inni wierni, w ramach własnej funkcji
kościelnej, mają obowiązek troszczyć się, aby ci, którzy proszą o
sakramenty, byli do ich przyjęcia przygotowani przez odpowiednią
ewangelizację i katechezę, z uwzględnieniem norm wydanych przez
kompetentną władzę.
Kan. 844 - § 1. Katoliccy szafarze udzielają godziwie sakramentów tylko
wiernym katolikom, którzy też godziwie przyjmują je tylko od
katolickich szafarzy, z zachowaniem przepisów §§ 2, 3 i 4 niniejszego
kanonu, jak również kan. 861, § 2.
§ 2. Ilekroć domaga się tego konieczność lub zaleca prawdziwy pożytek
duchowy i jeśli nie zachodzi niebezpieczeństwo błędu lub
indyferentyzmu, wolno wiernym, dla których fizycznie lub moralnie jest
niemożliwe udanie się do szafarza katolickiego, przyjąć sakramenty
pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych od szafarzy niekatolickich
tego Kościoła, w którym są ważne wymienione sakramenty.
§ 3. Szafarze katoliccy godziwie udzielają sakramentów pokuty,
Eucharystii i namaszczenia chorych członkom Kościołów wschodnich nie
mających pełnej wspólnoty z Kościołem katolickim, gdy sami o nie proszą
i są odpowiednio przygotowani. Odnosi się to także do członków innych
Kościołów, które według oceny Stolicy Apostolskiej, gdy idzie o
sakramenty, są w takiej samej sytuacji, a i wspomniane Kościoły
wschodnie.
§ 4. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo śmierci albo przynagla inna
poważna konieczność, uznana przez biskupa diecezjalnego lub Konferencję
Episkopatu, szafarze katoliccy mogą godziwie udzielać wymienionych
sakramentów także pozostałym chrześcijanom, nie mającym pełnej
wspólnoty z Kościołem katolickim, którzy nie mogą się udać do szafarza
swojej wspólnoty i sami o nie proszą, jeśli odnośnie do tych
sakramentów wyrażają wiarę katolicką i do ich przyjęcia są odpowiednia
przygotowani.
§ 5. W odniesieniu do wypadków, o których w §§ 2, 3 i 4, biskup
diecezjalny lub Konferencja Episkopatu nie powinni wydawać norm
ogólnych, dopóki nie przeprowadzą konsultacji z kompetentną władzą,
przynajmniej lokalną, zainteresowanego Kościoła lub wspólnoty
niekatolickiej.
Kan. 845 - § 1. Nie można powtarzać sakramentów chrztu, bierzmowania i
kapłaństwa, które wyciskają charakter.
§ 2. Jeśli po przeprowadzeniu starannego dochodzenia, istnieje jeszcze
roztropna wątpliwość, czy wyliczone w § 1 sakramenty zostały
rzeczywiście lub ważnie udzielone, należy ich udzielić warunkowo.
Kan. 846 - § 1. Przy sprawowaniu sakramentów należy wiernie stosować
się do ksiąg liturgicznych zatwierdzonych przez kompetentną władzę. Z
tej racji nikomu nie wolno własną powagą czegokolwiek do nich dodawać,
w nich pomijać lub zmieniać.
§ 2. Szafarz powinien udzielać sakramentów według własnego obrządku.
Kan. 847 - § 1. Przy udzielaniu sakramentów, w których należy stosować
oleje święte, szafarz winien używać olejów z oliwek lub innych
określonych roślin i konsekrowanych lub poświęconych przez biskupa - z
zachawaniem przepisu kan. 999, n. 2 - i to w ostatnim czasie; starych
wolno używać tylko w wypadku konieczności.
§ 2. Proboszcz powinien brat oleje święte od własnego biskupa i w
odpowiednim miejscu starannie je przechowywać.
Kan. 848 - Oprócz ofiar określonych przez kompetentną władzę kościelną,
szafarz nie może domagać się niczego za udzielanie sakramentów, przy
czym potrzebujący nie powinni być pozbawieni pomocy sakramentów z racji
ubóstwa.
Tytuł I
CHRZEST
Kan. 849 - Chrzest, brama sakramentów, konieczny do zbawienia przez
rzeczywiste lub zamierzone przyjęcie, który uwalnia ludzi od grzechów,
odradza ich jako dzieci Boże i przez upodobnienie do Chrystusa
niezniszczalnym charakterem włącza ich do Kościoła, jest ważnie
udzielany jedynie przez obmycie w prawdziwej wodzie z zastosowaniem
koniecznej formy słownej.
Rozdział I
SPRAWOWANIE CHRZTU
Kan. 850 - Chrztu udziela się z zachowaniem obrzędu przepisanego w
zatwierdzonych księgach liturgicznych, poza przypadkiem naglącej
konieczności, kiedy należy zastosować tylko to, co jest wymagane do
ważności sakramentu.
Kan. 851 - Sprawowanie chrztu powinno być odpowiednio przygotowane,
dlatego:
1 dorosły zamierzający przyjąć chrzest winien być dopuszczony do
katechumenatu i wedle możności przez różne stopnie doprowadzony do
wtajemniczenia sakramentalnego, zgodnie z obrzędem wtajemniczenia
przystosowanym przez Konferencję Episkopatu oraz ze szczegółowymi
przepisami przez nią wydanymi;
2 rodzice dziecka chrzczonego, jak również chrzestni, powinni być
należycie pouczeni o znaczeniu tego sakramentu i o związanych z nim
obowiązkach. Proboszcz winien osobiście lub przez innych zatroszczyć
się, ażeby rodziców właściwie przygotować pasterskimi pouczeniami a
także wspólną modlitwą, zbierając razem po kilka rodzin oraz, gdy to
możliwe, składając im wizytę.
Kan. 852 - § 1. Przepisy zawarte w kanonach o chrzcie dorosłych stosuje
się do wszystkich, którzy po wyjściu z dzieciństwa osiągnęli używanie
rozumu.
§ 2. Z dzieckiem zrównany jest, gdy chodzi o chrzest, także ten, kto
nie jest świadomy swego działania.
Kan. 853 - Poza wypadkiem konieczności, woda używana przy udzielaniu
chrztu powinna być poświęcona, zgodnie z przepisami ksiąg liturgicznych.
Kan. 854 - Chrztu udziela się bądź przez zanurzenie, bądź przez
polanie, z zachowaniem przepisów wydanych przez Konferencję Episkopatu.
Kan. 855 - Rodzice, chrzestni i proboszcz powinni troszczyć się, by nie
nadawać imienia obcego duchowi chrześcijańskiemu.
Kan. 856 - Chociaż chrzest może być udzielany w jakimkolwiek dniu,
jednak zaleca się, aby z zasady był udzielany w niedzielę albo wedle
możności w wigilię paschalną.
Kan. 857 - § 1. Poza wypadkiem konieczności, właściwym miejscem chrztu
jest kościół lub kaplica.
§ 2. Należy uważać za regułę, że dorosły ma przyjmować chrzest we
własnym kościele parafialnym, dziecko zaś w kościele parafialnym jego
rodziców, chyba że co innego doradza słuszna przyczyna.
Kan. 858 - § 1. Każdy kościół parafialny powinien mieć chrzcielnicę, z
zachowaniem łącznego prawa nabytego już przez inne kościoły.
§ 2. Ordynariusz miejsca, wysłuchawszy zdania proboszcza, może dla
wygody wiernych zezwolić lub nakazać, ażeby chrzcielnica była także w
innym kościele lub kaplicy na terenie parafii.
Kan. 859 - Jeśli kandydat do chrztu, ze względu na odległość lub inne
okoliczności, nie może bez poważnej niedogodności przybyć lub być
przyniesiony do kościoła parafialnego albo innego kościoła lub kaplicy,
o których w kan. 858, § 2, chrztu można i trzeba udzielić w innym
bliżej położonym kościele lub kaplicy albo nawet w innym odpowiednim
miejscu.
Kan. 860 - § 1. Poza wypadkiem konieczności, chrztu nie należy udzielać
w domach prywatnych, chyba że ordynariusz miejsca zezwoli na to dla
poważnej przyczyny.
§ 2. Jeśli biskup diecezjalny nie zarządzi inaczej, chrztu nie należy
udzielać w szpitalach, chyba że zmusza do tego konieczność lub inna
racja duszpasterska.

Rozdział II
SZAFARZ CHRZTU
Kan. 861 - § 1. Zwyczajnym szafarzem chrztu jest biskup, prezbiter i
diakon, z zachowaniem przepisu kan. 530, n. 1.
§ 2. Gdy szafarz zwyczajny jest nieobecny lub ma przeszkodę, chrztu
godziwie udziela katecheta albo inna osoba wyznaczona do tej funkcji
przez ordynariusza miejsca, a w wypadku konieczności każdy człowiek,
mający właściwą intencję. Duszpasterze, zwłaszcza zaś proboszcz,
powinni zatroszczyć się o to, aby wierni zostali pouczeni o prawidłowym
udzielaniu chrztu.
Kan. 862 - Poza wypadkiem konieczności, nie wolno nikomu bez
odpowiedniego zezwolenia udzielać chrztu na obcym terytorium, nawet
swoim podwładnym.
Kan. 863 - O chrzcie dorosłych, przynajmniej tych, którzy ukończyli
czternasty rok życia, powinien być powiadomiony biskup diecezjalny,
ażeby, jeśli uzna to za wskazane, sam udzielił chrztu.
Rozdział III
PRZYJMUJĄCY CHRZEST
Kan. 864 - Zdatnym do przyjęcia chrztu jest każdy człowiek, jeszcze nie
ochrzczony.
Kan. 865 - § 1. Aby dorosły mógł być ochrzczony, powinien wyrazić wolę
przyjęcia chrztu, być odpowiednio pouczony o prawdach wiary i
obowiązkach chrześcijańskich oraz przejść praktykę życia
chrześcijańskiego w katechumenacie. Ma być również pouczony o
konieczności żalu za grzechy.
§ 2. Dorosły, znajdujący się w niebezpieczeństwie śmierci, może być
ochrzczony, jeśli mając jakąś znajomość głównych prawd wiary, ujawni w
jakikolwiek sposób intencję przyjęcia chrztu i przyrzeknie, że będzie
zachowywał nakazy chrześcijańskiej religii.
Kan. 866 - Jeśli tylko nie stoi na przeszkodzie poważna racja, dorosły
przyjmujący chrzest powinien być zaraz bierzmowany i uczestniczyć w
Eucharystii, przyjmując także Komunię świętą.
Kan. 867 - § 1. Rodzice mają obowiązek troszczyć się, ażeby ich dzieci
zostały ochrzczone w pierwszych tygodniach; możliwie najszybciej po
urodzeniu, a nawet jeszcze przed nim powinni się udać do proboszcza, by
prosić o sakrament dla dziecka i odpowiednio do niego się przygotować.
§ 2. Jeśli dziecko znajduje się w niebezpieczeństwie śmierci, powinno
być natychmiast ochrzczone.
Kan. 868 - § 1. Do godziwego ochrzczenia dziecka wymaga się:
1 aby zgodzili się rodzice lub przynajmniej jedno z nich, lub ci,
którzy prawnie ich zastępują;
2 aby istniała uzasadniona nadzieja, że dziecko będzie wychowane po
katolicku; jeśli jej zupełnie nie ma, chrzest należy odłożyć zgodnie z
postanowieniami prawa partykularnego, powiadamiając rodziców o
przyczynie.
§ 2. Dziecko rodziców katolickich, a nawet i niekatolickich, znajdujące
się w niebezpieczeństwie śmierci, jest godziwie chrzczone, nawet wbrew
woli rodziców.
Kan. 869 - § 1. W razie wątpliwości, czy ktoś został ochrzczony albo
czy chrzest był ważnie udzielony, istniejącej mimo przeprowadzenia
rzetelnych badań w tej sprawie, chrztu należy udzielić warunkowo.
§ 2. Ochrzczeni we wspólnocie kościelnej niekatolickiej nie powinni być
chrzczeni warunkowo, chyba że po zbadaniu materii i formy zastosowanych
przy udzielaniu tego chrztu, jak również intencji ochrzczonego jako
dorosłego, oraz szafarza chrztu, pozostaje uzasadniona wątpliwość co do
ważności chrztu.
§ 3. Jeśli w wypadkach, o których w §§ 1 i 2, pozostaje wątpliwe
udzielenie lub ważność chrztu, przed jego udzieleniem dorosłemu należy
wyjaśnić naukę o sakramencie chrztu oraz przedstawić mu, albo - jeśli
chodzi o dziecko - jego rodzicom powody wątpliwej ważności udzielonego
chrztu.
Kan. 870 - Dziecko podrzucone lub znalezione, jeśli po dokładnym
zbadaniu nie ustali się jego chrztu, należy ochrzcić.
Kan. 871 - Płody poronione, jeśli żyją, należy, jeśli to możliwe,
chrzcić.
Rozdział IV
CHRZESTNI
Kan. 872 - Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe,
chrzestnego. Ma on dorosłemu towarzyszyć w chrześcijańskim
wtajemniczeniu, a dziecko wraz z rodzicami przedstawiać do chrztu oraz
pomagać, żeby ochrzczony prowadził życie chrześcijańskie odpowiadające
przyjętemu sakramentowi i wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki.
Kan. 873 - Należy wybrać jednego tylko chrzestnego lub chrzestną, albo
dwoje chrzestnych.
Kan. 874 - § 1. Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony
ten, kto:
1 jest wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców,
albo przez tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza
lub szafarza chrztu, i posiada wymagane do tego kwalifikacje oraz
intencję pełnienia tego zadania;
2 ukończył szesnaście lat, chyba że biskup diecezjalny określił inny
wiek albo proboszcz lub szafarz jest zdania, że słuszna przyczyna
zaleca dopuszczenie wyjątku;
3 jest katolikiem, bierzmowanym i przyjął już sakrament Najświętszej
Eucharystii oraz prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji,
jaką ma pełnić;
4 jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej, zgodnie z prawem
wymierzonej lub deklarowanej;
5 nie jest ojcem lub matką przyjmującego chrzest.
§ 2. Ochrzczony, należący do niekatolickiej wspólnoty kościelnej, może
być dopuszczony tylko razem z chrzestnym katolikiem i to jedynie jako
świadek chrztu.
Rozdział V
STWIERDZENIE I ZAPISANIE PRZYJĘTEGO CHRZTU
Kan. 875 - Udzielający chrztu powinien zatroszczyć się, jeśli nie ma
chrzestnego, ażeby był przynajmniej jeden świadek, który by mógł
stwierdzić udzielenie chrztu.
Kan. 876 - Do udowodnienia chrztu, jeśli to nie przynosi nikomu szkody,
wystarczy oświadczenie jednego wiarygodnego świadka albo przysięga
samego ochrzczonego, gdy przyjmował chrzest jako dorosły.
Kan. 877 - § 1. Proboszcz miejsca udzielenia chrztu powinien
bezzwłocznie i dokładnie zapisać w księdze ochrzczonych nazwisko
ochrzczonego, czyniąc wzmiankę o szafarzu, rodzicach, chrzestnych oraz
o świadkach, jeśli występują, jak również o miejscu i dacie udzielonego
chrztu, podając również datę i miejsce urodzenia.
§ 2. Jeśli idzie o dziecko zrodzone z matki niezamężnej, należy wpisać
nazwisko matki, gdy fakt jej macierzyństwa jest publicznie stwierdzony
albo ona sama z własnej woli o to prosi na piśmie lub wobec dwóch
świadków. Należy wpisać także nazwisko ojca, gdy jego ojcostwo
potwierdza jakiś dokument publiczny, albo oświadczenie złożone przez
niego wobec proboszcza i dwóch świadków. W pozostałych wypadkach
wpisuje się ochrzczonego, bez żadnej wzmianki o ojcu lub rodzicach.
§ 3. W wypadku dziecka adoptowanego należy wpisać nazwiska adoptujących
oraz - przynajmniej jeśli tak czyni się w akcie cywilnym regionu -
nazwiska rodziców naturalnych, zgodnie z §§ 1 i 2, przy uwzględnieniu
przepisów Konferencji Episkopatu.
Kan. 878 - Jeśli chrzest nie był udzielony przez proboszcza ani też w
jego obecności, wtedy szafarz chrztu, kimkolwiek jest, ma obowiązek
powiadomić proboszcza parafii, na terenie której udzielono chrztu, aby
mógł zapisać chrzest, zgodnie z kan. 877, § 1.

Instrukcja
Episkopatu o Chrzcie
Instrukcja duszpasterska
Episkopatu
o udzielaniu
sakramentu chrztu świętego dzieciom - (1975)
1. Wprowadzenie
Od Wielkanocy 1973 roku obowiązuje odnowiony obrzęd chrztu dzieci
zawarty w rytuale pt. Obrzędy chrztu dzieci, Katowicka Księgarnia św.
Jacka, 1972 r.
Z wprowadzeniem odnowionej liturgii chrztu św., Kościół wiąże nadzieje
na ożywienie wiary i rozwój poczucia odpowiedzialności u wiernych na
życie Boże, jakim obdarzabe są dzieci w misterium chrztu. Wraz z
wprowadzeniem omówionego obrzędu chrztu św. Kościół postawił nowe
wymagania tak w stosunku do duszpasterzy jak i do wiernych.
Podstawowe zasady dogmatyczne, liturgiczne, duszpasterskie oraz
przepisy prawne omówione są w dwu Wstępach liturgicznej księgi chrztu
dzieci (s. 9-32).
Ponieważ oba te wstępy przeznaczone dla całego Kościoła mają charakter
dość ogólny, nasuwa się potrzeba podania bardziej szczegółowych wskazań
dla praktyki duszpasterskoliturgicznej poszczególnych Kościołów
lokalnych. Również trzyletnie doświadczenia związane z wprowadzeniem
nowego obrzędu chrztu św. domagają się pewnych wyjaśnień i ujednoliceń
na terenie całego kraju.
2. Dopuszczenie dzieci do sakramentu chrztu
Należy dopuszczać do chrztu wszystkie dzieci zgłoszone przez rodziców
lub prawnych opiekunów, jeśli osoby te są wierzące i zobowiążą się, że
dzieci będą wychowywane w wierze, w której zostaną ochrzczone (Chrzest
nr 2 i 3).
Wychowanie w wierze oznacza: doprowadzenie dziecka do świadomej
przyjaźni z Chrystusem, a to dokonuje się przez: przekazanie dziecku
podstawowych prawd wiary i zasad moralności głoszonych przez Kościół
katolicki, a przede wszystkim nauczenie dziecka modlitwy, włączenie go
w życie wspólnoty katolickiej (Msza św. niedzielna), posyłanie na naukę
religii, doprowadzenie do pełnego udziału w Eucharystii i do przyjęcia
sakramentu bierzmowania oraz wprowadzenie w dojrzałe i odpowiedzialne
życie chrześcijanina.
W związku z możliwością zaistnienia różnych sytuacji duszpasterskich
ustala się:
a) Nie udzielać sakramentu chrztu św. małym dzieciom bez faktycznej
wiedzy rodziców (opiekunów), lub wbrew ich woli.
b) Jeśli rodzice dziecka poprzestają na małżeństwie cywilnym,
duszpasterz powinien starać się o doprowadzenie ich do zawarcia
małżeństwa sakramentalnego przed chrztem dziecka. W przypadku wyraźnej
odmowy, należy żądać na piśmie oświadczenia od rodziców dziecka i
chrzestnych, że zobowiązują się wychować dziecko w wierze katolickiej.
Również w wypadku, gdy rodzice żyją bez ślubu kościelnego z powodu
przeszkód kanonicznych, należy żądać takiego oświadczenia.
c) Jeśli jedno z rodziców dziecka jest wierzące, a drugie nie, dziecku
należy udzielić chrztu.
d) W zetknięciu się z trudnymi lub zawikłanymi problemami z zakresu
chrztu, duszpasterz, w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem za owoce
łaski tego sakramentu, powinien w poszczególne wypadki dokładnie
wnikać, rozpatrzyć je, a następnie podjąć odpowiednią decyzję, lub w
razie potrzeby zwrócić się do Ordynariusza.
3. Przygotowanie duszpasterskie do chrztu dzieci
Cały Lud Boży wyznaje, pielęgnuje i przekazuje wiarę apostolską, w
której chrzci się dzieci. Jego członkowie powinni rozumieć godność i
znaczenie sakramentu chrztu w Bożym planie zbawienia człowieka.
Duszpasterze powinni wykorzystać wszystkie dostępne im środki
duszpasterskie, aby wierni powierzeni ich posłudze, pogłębiali swą
wiarę przez sakramenty, znali przepisy dotyczące sprawowania chrztu
dzieci i byli przygotowani do udziału w liturgii oraz do wychowania
dzieci w wierze.
W tym celu duszpasterze głosić będą naukę o misterium chrztu w
homiliach niedzielnych, zwłaszcza w jedną z niedziel Wielkiego Postu i
niedzielę Chrztu Pańskiego, a także w kazaniach okolicznościowych.
Przeżyciu misterium chrztu powinna służyć odpowiednio przygotowana
liturgia Wigilii Wielkanocnej.
W katechizacji dzieci i młodzieży należy omawiać problematykę
sakramentu zgodnie z obowiązującym programem. Starsze dzieci i młodzież
należy nauczyć sposobu udzielania chrztu w niebezpieczeństwie lub w
obliczu śmierci (por. Chrzest, rozdz. III, nr 131-138).
Do pouczenia wiernych o przepisach prawnych i liturgicznych o przebiegu
liturgii i o formach udziału w niej, trzeba niekiedy wykorzystać
ogłoszenia, podawane podczas liturgii mszalnej, szczególnie w Adwencie
i w Wielkim Poście. Należy też udostępnić wiernym tego rodzaju
informacje, umieszczając je na tablicy ogłoszeń, czy w formie plakatów,
wywieszonych na widocznym miejscu. Wskazane jest, by te informacje były
stale dostępne wiernym, co ułatwi im i duszpasterzom załatwienie
wstępnych spraw w biurze parafialnym.
Ważnym środkiem głoszenia nauki Kościoła o sakramencie i kształtowaniu
właściwej postawy wiernych w odniesieniu do chrztu dzieci, jest samo
sprawowanie liturgii sakramentu z udziałem wspólnoty parafialnej.
4. Zgłoszenie dziecka do chrztu
Należy dążyć do tego, by rodzice zgłaszali dziecko do chrztu najpóźniej
na dwa tygodnie przed projektowanym terminem (por. Chrzest, nr 8 ad 2).
Przy zgłoszeniu powinni być obecni ojciec i matka; jeśli istnieje
uzasadniona przyczyna, wystarczy obecność jednego z rodziców.
Zgłoszenie w biurze parafialnym przyjmuje tylko duszpasterz. Ustala on
z rodzicami dokładny termin chrztu i omawia sprawy związane z ich
udziałem w liturgii i z przyszłym wychowaniem dziecka. W
duszpasterskiej, serdecznej i taktownej rozmowie postara się poznać
życie religijne środowiska, w którym dziecko będzie wychowywane,
udzieli rad, wskazówek i potrzebnej zachęty. Jeśli będzie to możliwe i
o ile zachodzi potrzeba powinien zachęcić do zlikwidowania zaniedbań
religijnych, omówić atmosferę wychowania religijnego w domu, zachęcić
rodziców do przyjęcia Eucharystii w dniu chrztu dziecka oraz pouczyć o
chrześcijańskim charakterze uroczystości domowych.
Przy zgłoszeniu duszpasterz spisze akt chrztu na podstawie danych,
zawartych w odpisie metryki urodzenia z USC; imiona dziecka należy
spisać w brzmieniu i kolejności, jak w tym dokumencie, choćby nie były
to imiona świętych i błogosławionych Kościoła. Duszpasterze powinni
wcześniej zachęcić wiernych, by swoim dzieciom nadawali imiona
katolickie. Rodzice i chrzestni mogą złożyć podpisy w księgach zaraz po
spisaniu aktu lub w innym terminie, najpóźniej jednak zaraz po liturgii
chrztu.
Wskazane jest, aby rodzicom i chrzestnym podczas zgłoszenia dziecka do
chrztu wręczyć karteczki do spowiedzi i na katechezę przygotowawczą.
5. Rodzice chrzestni
Dla każdego dziecka należy wybrać dwoje chrzestnych: ojca i matkę (por.
Chrzest nr 6). Wybór chrzestnych należy do rodziców dziecka, natomiast
duszpasterz sprawdza, czy przedstawieni kandydaci spełniają warunki
określone przez Kościół i gdy okaże się, że tak, zatwierdza wybór
rodziców.
Przymioty wymagane przez Kościół do pełnienia funkcji rodziców
chrzestnych podaje rytuał (Wtajemn. nr 10 i Chrzest, nr 6).
Ze względu na zadanie chrzestnych w wychowaniu dziecka, zawarte tam
przepisy należy stosować w polskich warunkach duszpasterskich w
następującym rozumieniu:
Chrzestni powinni ukończyć 15 lat; chrzestni mają być katolikami
wyznającymi swą wiarę życiem zgodnym z nauką Kościoła nie wolno np.
dopuszczać do pełnienia tej funkcji osób żyjących w niesakramentalnym
związku małżeńskim oraz młodzieży nie uczęszczającej na katechizację
(żądać odpowiednich zaświadczeń).
Duszpasterze niech doradzają rodzicom, aby szukali chrzestnych wśród
bliższej rodziny i sąsiadów. Należy przeciwstawiać się zdarzającym się
zwyczajom zapraszania na rodziców chrzestnych ludzi przygodnych, dobrze
sytuowanych, którzy jak można przypuszczać nie będą się interesowali
wychowaniem religijnym chrześniaka.
Duszpasterz powinien żądać od rodziców chrzestnych, których nie zna,
odpowiedniego świadectwa kwalifikacyjnego z parafii, w której mieszkają.
Zgodnie z Wtajemn. nr 10 c i Dyrektorium Ekumenicznym, nr 48, wierny
Kościoła Prawosławnego może być powołany na chrzestnego jeśli:
a) życzą sobie tego rodzice dziecka dla uzasadnionych powodów,
b) wychowanie dziecka w wierze katolickiej jest zapewnione,
e) na pierwszego chrzestnego powołany jest katolik (mężczyzna lub
kobieta),
d) kandydat został ochrzczony w Kościele prawosławnym, którego wiarę
wyznaje i ukończył 15 lat.
Wpisując personalia chrzestnego do aktu chrztu dziecka, należy wyraźnie
podać jego wyznanie.
Chrześcijanie z innych wspólnot odłączonych, wyznający wiarę Wspólnoty
w której zostali ochrzczeni, mogą być dopuszczeni do udziału w liturgii
jako świadkowie chrztu, a nie jako chrzestni (Wtajemn. nr 10 c,
Dyrektorium Ekumeniczne, nr 57).
Warunki powołania na świadka chrztu są takie, jak mutatis mutandis przy
dopuszczeniu chrzestnych z prawosławia. Personalia świadka wpisuje się
do aktu chrztu, a w rubryce "Uwagi" podaje wyraźnie, w jakiej funkcji
występował i do jakiej Wspólnoty należy.
Świadek podpisuje akt chrztu razem z rodzicami i chrzestnym katolikiem.
6. Duszpasterskie przygotowanie rodziców dziecka i chrzestnych
Ze szczególną troską zgodnie z zaleceniem Rytuału (Chrzest nr 5; 7 i
8), odniosą się duszpasterze do przygotowania rodziców dziecka i
chrzestnych.
W celu udzielenia odpowiednich pouczeń o misterium chrztu, wychowaniu w
wierze, o roli apostolskiego przykładu rodziców chrzestnych i o
liturgii tego sakramentu należy przeprowadzić bezpośrednie katechezy
przygotowawcze. Udział w tych katechezach powinni wziąć tak rodzice
dziecka jak i chrzestni. W parafiach większych (powyżej 5 tys.)
katechezy przygotowujące do chrztu powinny być prowadzone
systematycznie co tydzień w ustalony dzień i o stałej godzinie. W
parafiach mniejszych katechezy przygotowawcze należy prowadzić
stosownie do potrzeb, a zwłaszcza przed Świętami Wielkanocnymi i Bożego
Narodzenia.
Do pogłębienia przeżyć rodziców i chrzestnych wiele może się przyczynić
homilia, którą szafarz sakramentu wygłasza w czasie liturgii chrztu
(Chrzest, nr 45), a także słowa powitania (Chrzest nr 36).
7. Chrzest
Liturgia chrztu sprawowana w myśl zasad odnowy, ze zrozumieniem dla
symboliki obrzędów, ze czcią dla tekstów liturgicznych; bez pośpiechu i
z zachowaniem przepisów, sama z siebie głosi i wyraża wiarę i co
istotne ma moc Bożą, która przenika do umysłów i serc. Niech więc
duszpasterze tak ustalają czas sprawowania sakramentu i przygotowują
liturgię, aby wierni mogli w niej uczestniczyć jak najliczniej i
owocnie. Zasadniczo dzieci należy chrzcić podczas Mszy św.
8. Zakończenie
Wszystkie sprawy związane z omówieniem chrztu dziecka, kwestiami
religijnymi rodziców jak również kwalifikacjami rodziców chrzestnych,
powinny być omówione przynajmniej na kilka dni przed chrztem św., aby
później w spokoju przeżyć samą uroczystość. Należy się wystrzegać, by
różne sporne sprawy nie wpłynęły lub nie były załatwione przed samym
udzielaniem chrztu i nie zakłócały radosnej i podniosłej uroczystości.
Duszpasterze powinni wspomagać rodziców po chrzcie dziecka swą troską i
radą, zwłaszcza w czasie domowej wizyty duszpasterskiej.
Zaleca się urządzać raz w roku błogosławieństwo dzieci (np, z okazji
Międzynarodowego Dnia Dziecka) wspominając i nawiązując do rocznicy
chrztu.
Instrukcja duszpasterska dotycząca udzielania chrztu św. młodzieży i
dorosłych zostanie wydana po ukazaniu się drukiem urzędowego polskiego
tłumaczenia odnowionego obrzędu.
Przewodniczący Konferencji
Episkopatu Polski
+ Stefan Kard. Wyszyński
Przewodniczący Komisji Episkopatu
d/s Duszpasterstwa Ogólnego
+ Władysław Miziołek
x. Zbigniew Bartosiewicz AD 2006
Proboszcz Parafii Rzymsko Katolickiej
pw. Matki Bożej Bolesnej
w Strudze

Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!