KONKORDAT
MIĘDZY STOLICĄ APOSTOLSKĄ
I RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ
Stolica Apostolska i Rzeczpospolita Polska
- dążąc do trwałego i harmonijnego uregulowania wzajemnych stosunków;
- biorąc pod uwagę fakt, że religia katolicka jest wyznawana przez większość społeczeństwa polskiego;
-
podkreślając posłannictwo Kościoła katolickiego, rolę odegraną przez
Kościół w tysiącletnich dziejach Państwa Polskiego oraz znaczenie
pontyfikatu Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła II dla współczesnych
dziejów Polski;
- zważywszy przełomowe znaczenie odzyskania
niepodległości i suwerenności przez Państwo Polskie oraz w trosce o
jego pomyślny rozwój;
- stwierdzając doniosły wkład Kościoła w rozwój osoby ludzkiej i umacnianie moralności;
-
kierując się wymienionymi wartościami oraz powszechnymi zasadami prawa
międzynarodowego, łącznie z normami dotyczącymi poszanowania praw
człowieka i podstawowych swobód oraz wyeliminowania wszelkich form
nietolerancji i dyskryminacji z powodów religijnych;
- uznając, że fundamentem rozwoju wolnego i demokratycznego społeczeństwa jest poszanowanie godności osoby ludzkiej i jej praw;
- uwzględniając nową strukturę administracyjną Kościoła w Polsce ustanowioną Bullą papieską "Totus Tuus Poloniae populus";
postanowiły
zawrzeć niniejszy Konkordat, przy czym Rzeczpospolita Polska
uwzględniła swe zasady konstytucyjne i ustawy, a Stolica Apostolska -
dokumenty Soboru Watykańskiego II dotyczące wolności religijnej i
stosunków pomiędzy Kościołem a wspólnotą polityczną oraz przepisy prawa
kanonicznego.
W tym celu, Stolica Apostolska, reprezentowana
przez Jego Ekscelencję Księdza Józefa Kowalczyka, Arcybiskupa
Tytularnego Heraklei, Nuncjusza Apostolskiego w Warszawie, i
Rzeczpospolita Polska, reprezentowana przez Jego Ekscelencję Pana
Krzysztofa Skubiszewskiego, Ministra Spraw Zagranicznych, uzgodniły, co
następuje:
Artykuł 1
Rzeczpospolita Polska i
Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są -
każde w swej dziedzinie - niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują
się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we
współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Artykuł 2
W
celu utrzymania i umacniania więzi pomiędzy Układającymi się Stronami
oraz w celu wypełniania powierzonej każdemu z nich misji, Nuncjusz
Apostolski rezyduje, jak dotychczas, w stolicy Polski, a polski
Ambasador nadzwyczajny i pełnomocny przy Stolicy Apostolskiej w Rzymie.
Artykuł 3
Rzeczpospolita
Polska zapewnia Kościołowi katolickiemu oraz jego osobom prawnym i
fizycznym swobodę utrzymywania stosunków i komunikowania się ze Stolicą
Apostolską, z Konferencjami Episkopatów, z Kościołami partykularnymi, a
także między sobą i z innymi wspólnotami, instytucjami, organizacjami i
osobami w kraju i za granicą.
Artykuł 4
1. Rzeczpospolita Polska uznaje osobowość prawną Kościoła katolickiego.
2.
Rzeczpospolita Polska uznaje również osobowość prawną wszystkich
instytucji kościelnych terytorialnych i personalnych, które uzyskały
taką osobowość na podstawie przepisów prawa kanonicznego. Władza
kościelna dokonuje stosownego powiadomienia kompetentnych organów
państwowych.
3. Inne instytucje kościelne mogą na wniosek władzy kościelnej uzyskać osobowość prawną na podstawie prawa polskiego.
Artykuł 5
Przestrzegając
prawa do wolności religijnej, Państwo zapewnia Kościołowi katolickiemu,
bez względu na obrządek, swobodne i publiczne pełnienie jego misji,
łącznie z wykonywaniem jurysdykcji oraz zarządzaniem i administrowaniem
jego sprawami na podstawie prawa kanonicznego.
Artykuł 6
1.
Tworzenie właściwych Kościołowi struktur należy do kompetentnej władzy
kościelnej; dotyczy to w szczególności erygowania, zmieniania i
znoszenia prowincji kościelnych, archidiecezji, diecezji, ordynariatu
polowego, administratur apostolskich, prałatur personalnych i
terytorialnych, opactw terytorialnych, parafii, instytutów życia
konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego oraz innych
kościelnych osób prawnych.
2. Żadna część terytorium polskiego
nie będzie włączona do diecezji lub prowincji kościelnej mającej swą
stolicę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Żadna diecezja mająca swą stolicę w Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie się rozciągała
poza granice Państwa Polskiego.
4. Biskup należący do Konferencji Episkopatu Polski nie będzie należał do krajowej Konferencji Episkopatu w innym państwie.
5.
Biskup nie będący obywatelem polskim nie będzie należał do Konferencji
Episkopatu Polski. Biskup taki nie będzie sprawował jurysdykcji w
Rzeczypospolitej Polskiej, wyjąwszy legata lub innego wysłannika
papieskiego.
Artykuł 7
1. Urzędy kościelne obsadza kompetentna władza kościelna zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
2. Mianowanie i odwoływanie biskupów należy wyłącznie do Stolicy Apostolskiej.
3. Stolica Apostolska będzie mianować biskupami w Polsce duchownych, którzy są obywatelami polskimi.
4.
W odpowiednim czasie poprzedzającym ogłoszenie nominacji biskupa
diecezjalnego Stolica Apostolska poda jego nazwisko do poufnej
wiadomości Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Dołożone zostaną starania,
aby to powiadomienie nastąpiło możliwie wcześnie.
Artykuł 8
1. Rzeczpospolita Polska zapewnia Kościołowi katolickiemu wolność sprawowania kultu zgodnie z artykułem 5.
2.
Organizowanie kultu publicznego należy do władzy kościelnej zgodnie z
przepisami prawa kanonicznego i z zachowaniem odpowiednich przepisów
prawa polskiego.
3. Miejscom przeznaczonym przez właściwą władzę
kościelną do sprawowaniu kultu i grzebania zmarłych Państwo gwarantuje
w tym celu nienaruszalność. Z ważnych powodów i za zgodą kompetentnej
władzy kościelnej można przeznaczyć te miejsca na inny użytek.
Niniejszy przepis nie ogranicza stosowania prawa polskiego w
przypadkach wywłaszczenia z zachowaniem standardów prawa
międzynarodowego.
4. Sprawowanie kultu publicznego w miejscach
innych niż określone w ustępie 3 nie wymaga zezwolenia władz
państwowych, chyba że odpowiednie przepisy prawa polskiego stanowią
inaczej, w szczególności ze względu na bezpieczeństwo i porządek
publiczny.
5. Władza publiczna może podjąć niezbędne działania w
miejscach określonych w ustępie 3 także bez uprzedniego powiadamiania
władzy kościelnej, jeśli jest to konieczne dla ochrony życia, zdrowia
lub mienia.
Artykuł 9
1. Wolne od pracy są niedziele i następujące dni świąteczne:
1) 1 stycznia - uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi (dzień Nowego Roku),
2) drugi dzień Wielkanocy,
3) dzień Bożego Ciała,
4) 15 sierpnia - uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny,
5) 1 listopada - dzień Wszystkich Świętych,
6) 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
7) 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia.
2. Rozszerzenie powyższego wykazu może nastąpić po porozumieniu Układających się Stron.
Artykuł 10
1.
Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie
pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli
(1) między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego,
(2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli dotyczące wywarcia takich skutków i
(3)
zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego na wniosek
przekazany Urzędowi Stanu Cywilnego w terminie pięciu dni od zawarcia
małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie został dotrzymany
z powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny.
2.
Przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego obejmuje pouczenie
nupturientów o nierozerwalności małżeństwa kanonicznego oraz o
przepisach prawa polskiego dotyczących skutków małżeństwa.
3.
Orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego, a także w innych sprawach
małżeńskich przewidzianych w prawie kanonicznym, należy do wyłącznej
kompetencji władzy kościelnej.
4. Orzekanie w sprawach
małżeńskich w zakresie skutków określonych w prawie polskim należy do
wyłącznej kompetencji sądów państwowych.
5. Kwestia powiadamiania o orzeczeniach wskazanych w ustępach 3 i 4 może być przedmiotem postępowania określonego w artykule 27.
6. Celem wprowadzenia w życie niniejszego artykułu dokonane zostaną konieczne zmiany w prawie polskim.
Artykuł 11
Układające
się Strony deklarują wolę współdziałania na rzecz obrony i poszanowania
instytucji małżeństwa i rodziny będących fundamentem społeczeństwa.
Podkreślają one wartość rodziny, przy czym Stolica Apostolska, ze swej
strony, potwierdza naukę katolicką o godności i nierozerwalności
małżeństwa.
Artykuł 12
1. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne
podstawowe
i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą
zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i
przedszkolnych.
2. Program nauczania religii katolickiej oraz
podręczniki opracowuje władza kościelna i podaje je do wiadomości
kompetentnej władzy państwowej.
3. Nauczyciele religii muszą
posiadać upoważnienie (missio canonica) od biskupa diecezjalnego.
Cofnięcie tego upoważnienia oznacza utratę prawa do nauczania religii.
Kryteria wykształcenia pedagogicznego oraz forma i tryb uzupełniania
tego wykształcenia będą przedmiotem uzgodnień kompetentnych władz
państwowych z Konferencją Episkopatu Polski.
4. W sprawach
treści nauczania i wychowania religijnego nauczyciele religii podlegają
przepisom i zarządzeniom kościelnym, a w innych sprawach przepisom
państwowym.
5. Kościół katolicki korzysta ze swobody prowadzenia katechezy dla dorosłych, łącznie z duszpasterstwem akademickim.
Artykuł 13
Dzieciom
i młodzieży katolickiej przebywającym na koloniach i obozach oraz
korzystającym z innych form zbiorowego wypoczynku zapewnia się
możliwość wykonywania praktyk religijnych, a w szczególności
uczestniczenia we Mszy św. w niedziele i święta.
Artykuł 14
1.
Kościół katolicki ma prawo zakładać i prowadzić placówki oświatowe i
wychowawcze, w tym przedszkola oraz szkoły wszystkich rodzajów, zgodnie
z przepisami prawa kanonicznego i na zasadach określonych przez
odpowiednie ustawy.
2. W realizowaniu minimum programowego
przedmiotów obowiązkowych i w wystawianiu druków urzędowych szkoły te
podlegają prawu polskiemu. W realizowaniu programu nauczania
pozostałych przedmiotów szkoły te stosują się do przepisów kościelnych.
O publicznym charakterze tych szkół i placówek decyduje prawo polskie.
3.
Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy oraz uczniowie i
wychowankowie szkół i placówek wymienionych w ustępie 1 - jeśli są one
szkołami lub placówkami publicznymi albo mają uprawnienia szkół lub
placówek publicznych - mają prawa i obowiązki takie same jak
analogiczne osoby w szkołach i placówkach publicznych.
4. Szkoły
i placówki wymienione w ustępie 1 będą dotowane przez Państwo lub
organy samorządu terytorialnego w przypadkach i na zasadach określonych
przez odpowiednie ustawy.
Artykuł 15
1.
Rzeczpospolita Polska gwarantuje Kościołowi katolickiemu prawo do
swobodnego zakładania i prowadzenia szkół wyższych, w tym
uniwersytetów, odrębnych wydziałów i wyższych seminariów duchownych
oraz instytutów naukowo-badawczych.
2. Status prawny szkół
wyższych, o których mowa w ustępie 1, a także tryb i zakres uznawania
przez Państwo kościelnych stopni i tytułów oraz status prawny wydziałów
teologii katolickiej na uniwersytetach państwowych regulują umowy
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu Polski
upoważnioną przez Stolicę Apostolską.
3. Papieska Akademia
Teologiczna w Krakowie i Katolicki Uniwersytet Lubelski są dotowane
przez Państwo. Państwo rozważy udzielanie pomocy finansowej odrębnym
wydziałom wymienionym w ustępie 1.
Artykuł 16
1.
Opiekę duszpasterską nad żołnierzami wyznania katolickiego w czynnej
służbie wojskowej, w tym również zawodowej, sprawuje w ramach
ordynariatu polowego Biskup Polowy zgodnie z prawem kanonicznym i
statutem zatwierdzonym przez Stolicę Apostolską w porozumieniu z
kompetentnymi władzami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Żołnierzom,
o których mowa w ustępie 1, zapewnia się możliwość swobodnego
uczestniczenia we Mszy św. w niedziele i święta, jeśli nie koliduje to
z ważnymi obowiązkami służbowymi.
3. Kapłani i diakoni oraz
członkowie instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia
apostolskiego po złożeniu profesji wieczystej zostają przeniesieni do
rezerwy. Alumnom wyższych seminariów duchownych, osobom po złożeniu
ślubów czasowych oraz nowicjuszom odracza się służbę wojskową ze
względu na odbywanie nauki.
4. Kapłani przeniesieni do rezerwy
mogą być powołani do odbywania ćwiczeń wojskowych tylko w celu
przeszkolenia do pełnienia funkcji kapelana wojskowego na wniosek
właściwego przełożonego kościelnego.
5. W czasie ogłoszenia
mobilizacji i w czasie wojny władza kościelna skieruje dodatkowych
kapłanów do pełnienia funkcji kapelanów wojskowych, a diakonów, alumnów
wyższych seminariów duchownych oraz członków instytutów życia
konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego do służby sanitarnej
lub służby w obronie cywilnej.
Artykuł 17
1.
Rzeczpospolita Polska zapewnia warunki do wykonywania praktyk
religijnych i korzystania z posług religijnych osobom przebywającym w
zakładach penitencjarnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz
opieki zdrowotnej i społecznej, a także w innych zakładach i placówkach
tego rodzaju.
2. Osobom, o których mowa w ustępie 1, zapewnia
się w szczególności możliwość uczestniczenia we Mszy św. w niedziele i
święta oraz w katechizacji i rekolekcjach, a także korzystania z
indywidualnych posług religijnych w zgodzie z celami pobytu tych osób w
zakładach wskazanych w ustępie 1.
3. Dla realizacji uprawnień
osób, o których mowa w ustępie 1, biskup diecezjalny skieruje
kapelanów, z którymi odpowiednia instytucja zawrze stosowną umowę.
Artykuł 18
Stosownie
do potrzeby zapewnienia opieki duszpasterskiej nad członkami
mniejszości narodowych biskupi diecezjalni decydują o organizowaniu
posługi duszpasterskiej i katechizacji w języku właściwej mniejszości.
Artykuł 19
Rzeczpospolita
Polska uznaje prawo wiernych do zrzeszania się zgodnie z prawem
kanonicznym i w celach określonych w tym prawie. Jeżeli te zrzeszenia
poprzez swą działalność wkraczają w sferę uregulowaną w prawie polskim,
podlegają także temu prawu.
Artykuł 20
1.
Kościół katolicki ma prawo swobodnego drukowania, wydawania i
rozpowszechniania wszelkich publikacji związanych z jego posłannictwem.
2.
Kościół katolicki ma prawo do posiadania i używania własnych środków
społecznego przekazu, a także do emitowania programów w publicznej
radiofonii i telewizji, na zasadach określonych w prawie polskim.
Artykuł 21
1.
Odpowiednie instytucje kościelne mają prawo prowadzenia, każda zgodnie
ze swą naturą, działalności o charakterze misyjnym, charytatywnym i
opiekuńczym. W tym celu mogą one tworzyć struktury organizacyjne i
urządzać publiczne zbiórki.
2. Przepisy prawa polskiego o
zbiórkach publicznych nie mają zastosowania do zbierania ofiar na cele
religijne, kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową,
oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów,
jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w
miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w
sposób tradycyjnie ustalony.
Artykuł 22
1.
Działalność służąca celom humanitarnym, charytatywno-opiekuńczym,
naukowym i oświatowo-wychowawczym podejmowana przez kościelne osoby
prawne jest zrównana pod względem prawnym z działalnością służącą
analogicznym celom i prowadzoną przez instytucje państwowe.
2.
Przyjmując za punkt wyjścia w sprawach finansowych instytucji i dóbr
kościelnych oraz duchowieństwa obowiązujące ustawodawstwo polskie i
przepisy kościelne Układające się Strony stworzą specjalną komisję,
która zajmie się koniecznymi zmianami. Nowa regulacja uwzględni
potrzeby Kościoła biorąc pod uwagę jego misję oraz dotychczasową
praktykę życia kościelnego w Polsce.
3. Władzom państwowym
wskazana zostanie instytucja kościelna lub instytucje kościelne
kompetentne w sprawach wymienionych w ustępie 2.
4.
Rzeczpospolita Polska w miarę możliwości udziela wsparcia materialnego
w celu konserwacji i remontowania zabytkowych obiektów sakralnych i
budynków towarzyszących, a także dzieł sztuki stanowiących dziedzictwo
kultury.
Artykuł 23
Kościelne osoby prawne mogą
zgodnie z przepisami prawa polskiego nabywać, posiadać, użytkować i
zbywać mienie nieruchome i ruchome oraz nabywać i zbywać prawa
majątkowe.
Artykuł 24
Kościół ma prawo do
budowy, rozbudowy i konserwacji obiektów sakralnych i kościelnych oraz
cmentarzy - zgodnie z prawem polskim. O potrzebie budowy świątyni i o
założeniu cmentarza decyduje biskup diecezjalny lub inny właściwy
ordynariusz. Budowę obiektów sakralnych i kościelnych oraz założenie
cmentarza inicjują właściwe władze kościelne po uzgodnieniu miejsca z
kompetentnymi władzami i po uzyskaniu wymaganych decyzji
administracyjnych.
Artykuł 25
1. W każdej
diecezji komisja powołana przez biskupa diecezjalnego będzie
współpracować z właściwymi władzami państwowymi w celu ochrony
znajdujących się w obiektach sakralnych i kościelnych dóbr kultury o
ogólnonarodowym znaczeniu oraz dokumentów archiwalnych o wartości
historycznej i artystycznej.
2. Kompetentne władze państwowe i
Konferencja Episkopatu Polski opracują zasady udostępniania dóbr
kultury będących własnością lub pozostających we władaniu Kościoła.
Artykuł 26
Kościelne osoby prawne mogą zakładać fundacje. Do fundacji tych stosuje się prawo polskie.
Artykuł 27
Sprawy
wymagające nowych lub dodatkowych rozwiązań będą regulowane na drodze
nowych umów między Układającymi się Stronami albo uzgodnień między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencją Episkopatu Polski
upoważnioną do tego przez Stolicę Apostolską.
Artykuł 28
Układające
się Strony będą usuwać na drodze dyplomatycznej zachodzące między nimi
różnice dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego Konkordatu.
Artykuł 29
Konkordat
niniejszy podlega ratyfikacji. Wejdzie on w życie po upływie jednego
miesiąca od dnia wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.
Konkordat
niniejszy sporządzono w Warszawie dnia 28 lipca 1993 roku, w dwóch
egzemplarzach, każdy w językach polskim i włoskim, przy czym obydwa
teksty są jednakowo autentyczne.
Na dowód czego Pełnomocnicy Układających się Stron podpisali niniejszy Konkordat i opatrzyli go pieczęciami.x. Zbigniew Bartosiewicz AD 2006
Proboszcz Parafii Rzymsko Katolickiej
pw. Matki Bożej Bolesnej
w Strudze
Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!