OBRZĘDY SAKRAMENTU
MAŁŻEŃSTWA
KODEKS
PRAWA KANONICZNEGO (KANONY TRAKTUJĄCE O MAŁŻEŃSTWIE)
KONKORDAT O MAŁŻEŃSTWIE
Kodeks Prawa Kanonicznego o Małżeństwie
Tytuł VII
MAŁŻEŃSTWO
Kan. 1055 - § 1. Małżeńskie przymierze, przez które mężczyzna i kobieta
tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury do
dobra małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało
między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności
sakramentu.
§ 2. Z tej racji między ochrzczonymi nie może istnieć ważna umowa
małżeńska, która tym samym nie byłaby sakramentem.
Kan. 1056 - Istotnymi przymiotami małżeństwa są jedność i
nierozerwalność, które w małżeństwie chrześcijańskim nabierają
szczególnej mocy z racji sakramentu.
Kan. 1057 - § 1. Małżeństwo stwarza zgoda stron między osobami prawnie
do tego zdolnymi, wyrażona zgodnie z prawem, której nie może uzupełnić
żadna ludzka władza.
§ 2. Zgoda małżeńska jest aktem woli, którym mężczyzna i kobieta w
nieodwołalnym przymierzu wzajemnie się sobie oddają i przyjmują w celu
stworzenia małżeństwa.
Kan. 1058 - Małżeństwo mogą zawrzeć wszyscy, którym prawo tego nie
zabrania.
Kan. 1059 - Małżeństwo katolików, chociażby tylko jedna strona była
katolicka, podlega nie tylko prawu Bożemu, lecz także kanonicznemu, z
zachowaniem kompetencji władzy państwowej odnośnie do czysto cywilnych
skutków tegoż małżeństwa.
Kan. 1060 - Małżeństwo cieszy się przychylnością prawa, dlatego w
wątpliwości należy uważać je za ważne, dopóki nie udowodni się czegoś
przeciwnego.
Kan. 1061 - § 1. Ważne małżeństwo pomiędzy ochrzczonymi nazywa się
tylko zawartym, jeśli nie zostało dopełnione; zawartym i dopełnionym,
jeśli małżonkowie podjęli w sposób ludzki akt małżeński przez się
zdolny do zrodzenia potomstwa, do którego to aktu małżeństwo jest ze
swej natury ukierunkowane i przez który małżonkowie stają się jednym
ciałem.
§ 2. Gdy po zawarciu małżeństwa małżonkowie wspólnie zamieszkali,
domniemywa się dopełnienie, dopóki coś przeciwnego nie zostanie
udowodnione.
§ 3. Nieważne małżeństwo nazywa się mniemanym, jeśli zostało zawarte w
dobrej wierze przez jedną przynajmniej ze stron, dopóki obydwie strony
nie upewnią się o jego nieważności.
Kan. 1062 - § 1. Przyrzeczenie małżeństwa, bądź jednostronne, bądź
dwustronne, nazywane zaręczynami, jest regulowane prawem partykularnym,
ustanowionym przez Konferencję Episkopatu z uwzględnieniem zwyczajów
oraz prawa świeckiego, gdy takie zostało wydane.
§ 2. Przyrzeczenie małżeństwa nie stanowi podstawy do wniesienia
skargi, żądającej zawarcia małżeństwa. Przysługuje jednak skarga o
wynagrodzenie szkód, jeśli takie powstały.

Rozdział I
PASTERSKA TROSKA I CZYNNOŚCI POPRZEDZAJĄCE ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA
Kan. 1063 - Duszpasterze mają obowiązek troszczyć się o to, aby własna
wspólnota kościelna świadczyła pomoc wiernym, dzięki której stan
małżeński zachowa ducha chrześcijańskiego i będzie się doskonalił. Ta
pomoc winna być udzielana przede wszystkim:
1 poprzez przepowiadanie, katechezę odpowiednio przystosowaną dla
małoletnich, młodzieży i starszych, także przy użyciu środków
społecznego przekazu, dzięki czemu wierni otrzymają pouczenie o
znaczeniu małżeństwa chrześcijańskiego, jak również o obowiązkach
małżonków i chrześcijańskich rodziców;
2 przez osobiste przygotowanie do zawarcia małżeństwa, przysposabiające
nupturientów do świętości ich nowego stanu i jego obowiązków;
3 przez owocne sprawowanie liturgii małżeństwa, która winna ukazywać,
że małżonkowie są znakiem i zarazem uczestniczą w tajemnicy jedności
oraz płodnej miłości Chrystusa i Kościoła;
4 przez świadczenie pomocy małżonkom, ażeby wiernie zachowując i
chroniąc przymierze małżeńskie, osiągali w rodzinie życie coraz
bardziej święte i doskonałe.
Kan. 1064 - Jest rzeczą ordynariusza miejsca troszczyć się o właściwe
organizowanie tego rodzaju pomocy, po wysłuchaniu także, gdy się to
wyda pożyteczne, zdania mężczyzn i kobiet odznaczających się
doświadczeniem i biegłością.
Kan. 1065 - § 1. Katolicy, którzy nie przyjęli jeszcze sakramentu
bierzmowania, powinni go przyjąć przed zawarciem małżeństwa, gdy jest
to możliwe bez poważnej niedogodności.
§ 2. Aby przyjąć owocnie sakrament małżeństwa, usilnie zaleca się,
ażeby nupturienci przystąpili do sakramentu pokuty i Najświętszej
Eucharystii.
Kan. 1066 - Przed zawarciem małżeństwa należy się upewnić, że nic nie
stoi na przeszkodzie do jego ważnego i godziwego zawarcia.
Kan. 1067 - Konferencja Episkopatu powinna wydać normy dotyczące
egzaminu narzeczonych, zapowiedzi przedmałżeńskich oraz innych
odpowiednich środków do przeprowadzenia badań przed zawarciem
małżeństwa, aby proboszcz pilnie ich przestrzegając mógł przystąpić do
asystowania przy małżeństwie.
Kan. 1068 - Jeśli w niebezpieczeństwie śmierci nie można zdobyć innych
dowodów, wystarcza - jeśli nie ma przeciwnych podejrzeń - oświadczenie
nupturientów, w razie potrzeby zaprzysiężone, że zostali ochrzczeni i
nie są związani żadną przeszkodą.
Kan. 1069 - Wszyscy wierni mają obowiązek znane im przeszkody
małżeńskie wyjawić przed zawarciem małżeństwa proboszczowi lub
ordynariuszowi miejsca.
Kan. 1070 - Jeśli egzaminu przedślubnego nie przeprowadził proboszcz,
do którego należy asystowanie przy zawieraniu małżeństwa, lecz inny, ma
on obowiązek jak najszybciej powiadomić tego proboszcza o wyniku badań
autentycznym dokumentem.
Kan. 1071 - § 1. Poza wypadkiem konieczności, nie można bez zezwolenia
ordynariusza miejsca asystować przy:
1 małżeństwie tułaczy
2 małżeństwie, które nie może być uznane lub zawarte według prawa
państwowego;
3 małżeństwie osoby, którą wiążą naturalne obowiązki wobec innej strony
lub wobec dzieci, wynikające z poprzedniego związku;
4 małżeństwie osoby, która notorycznie porzuciła wiarę katolicką;
5 małżeństwie osoby związanej cenzurą;
6 małżeństwie małoletnich, bez wiedzy rodziców albo wobec
ich uzasadnionego sprzeciwu;
7 małżeństwie zawieranym przez pełnomocnika, o czym mowa w kan. 1105.
§ 2. Ordynariusz miejsca może zezwolić na asystowanie przy małżeństwie
osoby, która notorycznie odstąpiła od wiary katolickiej tylko z
zachowaniem norm, określonych w kan. 1125, przy zastosowaniu
odpowiednich modyfikacji.
Kan. 1072 - Duszpasterze powinni odwodzić od zawierania małżeństwa
młodzież przed osiągnięciem wieku, w którym zgodnie z miejscowymi
zwyczajami zawiera się małżeństwo.

Rozdział II
PRZESZKODY ZRYWAJĄCE W OGÓLNOŚCI
Kan. 1073 - Przeszkoda zrywająca czyni osobę niezdolną do ważnego
zawarcia małżeństwa.
Kan. 1074 - Przeszkodę uważa się za publiczną, jeśli może być
udowodniona w zakresie zewnętrznym; poza tym jest tajna.
Kan. 1075 - § 1. Jedynie najwyższa władza kościelna może autentycznie
wyjaśniać, kiedy prawo Boże zabrania małżeństwa lub ją unieważnia.
§ 2. Również tylko najwyższa władza kościelna ma prawo ustanawiać inne
przeszkody dla ochrzczonych.
Kan. 1076 - Odrzuca się zwyczaj wprowadzający nową przeszkodę albo
przeciwny obowiązującym przeszkodom.
Kan. 1077 - § 1. Ordynariusz miejsca może w szczególnym wypadku
zabronić zawierania małżeństwa swoim podwładnym gdziekolwiek
przebywającym, oraz wszystkim aktualnie przebywającym na własnym jego
terytorium, lecz tylko czasowo, na skutek poważnej przyczyny i dopóki
ona trwa.
§ 2. Tylko najwyższa władza kościelna może dodać klauzulę
unieważniającą małżeństwo.
Kan. 1078 - § 1. Ordynariusz miejsca może swoich podwładnych
gdziekolwiek przebywających oraz wszystkich aktualnie przebywających na
własnym jego terytorium, dyspensować od wszystkich przeszkód z prawa
kościelnego, z wyłączeniem tych, od których dyspensa jest zarezerwowana
Stolicy Apostolskiej.
§ 2. Stolicy Apostolskiej jest zarezerwowana dyspensa:
1 od przeszkody wynikającej ze święceń lub z wieczystego ślubu
publicznego czystości, złożonego w instytucie zakonnym na prawie
papieskim;
2 od przeszkody występku, o której w kan. 1090.
§ 3. Nie udziela się nigdy dyspensy od przeszkody pokrewieństwa w linii
prostej oraz w drugim stopniu linii bocznej.
Kan. 1079 - § 1. W grożącym niebezpieczeństwie śmierci, ordynariusz
miejsca może swoich podwładnych, gdziekolwiek przebywających, oraz
wszystkich pozostających na własnym jego terytorium, dyspensować
zarówno od formy obowiązującej przy zawarciu małżeństwa, jak od
wszystkich i poszczególnych przeszkód z prawa kościelnego, czy to
publicznych czy tajnych, z wyjątkiem przeszkody wypływającej ze święceń
prezbiteratu.
§ 2. W tych samych okolicznościach, o jakich w § 1, ale tylko w
wypadkach, w których nie można się odnieść nawet do miejscowego
ordynariusza, taką samą władzę dyspensowania posiada proboszcz, szafarz
odpowiednio delegowany, a także kapłan lub diakon, asystujący przy
zawieraniu małżeństwa zgodnie z kan. 1116, § 2.
§ 3. W niebezpieczeństwie śmierci spowiednik może dyspensować od
przeszkód tajnych w zakresie wewnętrznym czy to podczas spowiedzi, czy
poza nią.
§ 4. Przez niemożność odniesienia się do miejscowego ordynariusza, w
wypadku, o którym w § 2, rozumie się sytuację, gdy można to uczynić
tylko przy pomocy telegrafu lub telefonu.
Kan. 1080 - § 1. Ilekroć przeszkoda zostaje wykryta, gdy wszystko jest
już gotowe do ślubu i małżeństwa nie da się odłożyć bez prawdopodobnego
niebezpieczeństwa wielkiego zła, do czasu uzyskania dyspensy od
kompetentnego przełożonego, władzę dyspensowania od wszystkich
przeszkód, z wyłączeniem tych, o których w kan 1078, § 2, n. 1, mają:
ordynariusz miejsca oraz, jeśli wypadek jest tajny, wszyscy, o których
w kan. 1079, §§ 2-3, z zachowaniem przepisanych tam warunków.
§ 2. Ta władza rozciąga się także na uważnienie małżeństwa, jeśli
zagraża takie samo niebezpieczeństwo i nie ma czasu na odniesienie się
do Stolicy Apostolskiej, ewentualnie do ordynariusza miejsca, gdy
chodzi o przeszkody, od których może dyspensować.
Kan. 1081 - Proboszcz albo kapłan lub diakon, o którym w kan. 1079, §
2, powinien o udzieleniu dyspensy w zakresie zewnętrznym natychmiast
powiadomić ordynariusza miejsca. Winna być ona również odnotowana w
księdze małżeństw.
Kan. 1082 - Jeśli czego innego nie postanawia reskrypt Penitencjarii,
dyspensa udzielona w zakresie wewnętrznym niesakramentalnym od
przeszkody tajnej, powinna być wpisana do księgi przechowywanej w
tajnym archiwum kurii i nie jest potrzebna inna dyspensa w zakresie
zewnętrznym, gdy przeszkoda tajna stanie się później publiczną.

Rozdział III
POSZCZEGÓLNE PRZESZKODY ZRYWAJĄCE
Kan. 1083 - § 1. Nie może zawrzeć ważnego małżeństwa mężczyzna przed
ukończeniem szesnastego roku życia i kobieta przed ukończeniem
czternastego roku.
§ 2. Konferencja Episkopatu ma prawo ustalić wyższy wiek do godziwego
zawarcia małżeństwa.
Kan. 1084 - § 1. Niezdolność dokonania stosunku małżeńskiego uprzednia
i trwała, czy to ze strony mężczyzny czy kobiety, czy to absolutna czy
względna, czyni małżeństwo nieważnym z samej jego natury.
§ 2. Jeśli przeszkoda niezdolności jest wątpliwa, czy wątpliwość ta
jest prawna czy faktyczna, nie należy zabraniać zawarcia małżeństwa ani
też, dopóki trwa wątpliwość, orzekać jego nieważności.
§ 3. Niepłodność ani nie wzbrania zawarcia małżeństwa, ani nie powoduje
jego nieważności, z zachowaniem przepisu kan. 1098.
Kan. 1085 - § 1. Nieważnie usiłuje zawrzeć małżeństwo, kto jest
związany węzłem poprzedniego małżeństwa, nawet niedopełnionego.
§ 2. Chociaż pierwsze małżeństwo było nieważnie zawarte lub zostało
rozwiązane z jakiejkolwiek przyczyny, nie wolno dlatego zawrzeć
ponownego małżeństwa, dopóki nie stwierdzi się, zgodnie z prawem i w
sposób pewny, nieważności lub rozwiązania pierwszego.
Kan. 1086 - § 1. Nieważne jest małżeństwo między dwiema osobami, z
których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub była do
niego przyjęta i nie odłączyła się od niego formalnym aktem, a druga
jest nieochrzczona.
§ 2. Od tej przeszkody można dyspensować tylko po wypełnieniu warunków,
o których w kan. 1125 i 1126.
§ 3. Jeśli podczas zawierania małżeństwa strona była powszechnie
uważana za ochrzczoną albo jej chrzest był wątpliwy, należy
domniemywać, zgodnie z kan. 1060, ważność małżeństwa, dopóki w sposób
pewny nie udowodni się, że jedna strona była ochrzczona, druga zaś
nieochrzczona.
Kan. 1087 - Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy otrzymali
święcenia.
Kan. 1088 - Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy są związani
wieczystym ślubem publicznym czystości w instytucie zakonnym.
Kan. 1089 - Nie może być ważnie zawarte małżeństwo pomiędzy mężczyzną i
kobietą uprowadzoną lub choćby przetrzymywaną z zamiarem zawarcia z nią
małżeństwa, chyba że później kobieta uwolniona od porywacza oraz
znajdując się w miejscu bezpiecznym i wolnym, sama swobodnie wybierze
to małżeństwo.
Kan. 1090 - § 1. Kto ze względu na zawarcie małżeństwa z określoną
osobą, zadaje śmierć jej współmałżonkowi lub własnemu, nieważnie
usiłuje zawrzeć to małżeństwo.
§ 2. Nieważnie również usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy poprzez
fizyczny lub moralny współudział spowodowali śmierć współmałżonka.
Kan. 1091 - § 1. W linii prostej pokrewieństwa nieważne jest małżeństwo
między wszystkimi wstępnymi i zstępnymi, zarówno prawego pochodzenia,
jak i naturalnymi.
§ 2. W linii bocznej nieważne jest aż do czwartego stopnia włącznie.
§ 3. Przeszkoda pokrewieństwa nie zwielokrotnia się.
§ 4. Nigdy nie zezwala się na małżeństwo, jeśli istnieje wątpliwość,
czy strony są spokrewnione w jakimś stopniu linii prostej lub w drugim
stopniu linii bocznej.
Kan. 1092 - Powinowactwo w linii prostej powoduje nieważność małżeństwa
we wszystkich stopniach.
Kan. 1093 - Przeszkoda przyzwoitości publicznej powstaje z nieważnego
małżeństwa po rozpoczęciu życia wspólnego albo z notorycznego lub
publicznego konkubinatu. Powoduje zaś nieważność małżeństwa w pierwszym
stopniu linii prostej między mężczyzną i krewnymi kobiety i odwrotnie.
Kan. 1094 - Nie mogą ważnie zawrzeć małżeństwa ze sobą ci, którzy są
związani pokrewieństwem prawnym powstałym z adopcji, w linii prostej
lub w drugim stopniu linii bocznej.

Rozdział IV
ZGODA MAŁŻEŃSKA
Kan. 1095 - Niezdolni do zawarcia małżeństwa są ci, którzy:
1 są pozbawieni wystarczającego używania rozumu;
2 mają poważny brak rozeznania oceniającego co do istotnych praw i
obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych;
3 z przyczyn natury psychicznej nie są zdolni podjąć istotnych
obowiązków małżeńskich.
Kan. 1096 - § 1. Do zaistnienia zgody małżeńskiej konieczne jest, aby
strony wiedziały przynajmniej, że małżeństwo jest trwałym związkiem
między mężczyzną i kobietą, skierowanym do zrodzenia potomstwa przez
jakieś seksualne współdziałanie.
§ 2. Po osiągnięciu dojrzałości nie domniemywa się takiej ignorancji.
Kan. 1097 - § 1. Błąd co do osoby powoduje nieważność małżeństwa.
§ 2. Błąd co do przymiotu osoby, chociażby był przyczyną zawarcia
małżeństwa, nie powoduje nieważności małżeństwa, chyba że przymiot ten
był bezpośrednio i zasadniczo zamierzony.
Kan. 1098 - Kto zawiera małżeństwo, zwiedziony podstępem, dokonanym dla
uzyskania zgody małżeńskiej, a dotyczącym jakiegoś przymiotu drugiej
strony, który ze swej natury może poważnie zakłócić wspólnotę życia
małżeńskiego, zawiera je nieważnie.
Kan. 1099 - Błąd co do jedności lub nierozezerwalności albo
sakramentalnej godności małżeństwa nie narusza zgody małżeńskiej, chyba
że determinuje wolę.
Kan. 1100 - Znajomość lub opinia o nieważności małżeństwa niekoniecznie
wyklucza zgodę małżeńską.
Kan. 1101 - § 1. Domniemywa się, że wewnętrzna zgoda odpowiada słowom
lub znakom użytym przy zawieraniu małżeństwa.
§ 2. Jeśli jednak jedna ze stron albo obydwie pozytywnym aktem woli
wykluczyłyby samo małżeństwo lub jakiś istotny element małżeństwa, albo
jakiś istotny przymiot, zawierają je nieważnie.
Kan. 1102 - § 1. Nie można ważnie zawrzeć małżeństwa pod warunkiem
dotyczącym przyszłości.
§ 2. Małżeństwo zawarte pod warunkiem dotyczącym przeszłości lub
teraźniejszości jest ważne lub nie, zależnie od istnienia lub
nieistnienia przedmiotu warunku.
§ 3. Warunek zaś, o którym w § 2, nie może być godziwie dołączony,
chyba że za pisemną zgodą ordynariusza miejsca.
Kan. 1103 - Nieważne jest małżeństwo zawarte pod przymusem lub pod
wpływem ciężkiej bojaźni z zewnątrz, choćby nieumyślnie wywołanej, od
której, ażeby się uwolnić, zmuszony jest ktoś wybrać małżeństwo.
Kan. 1104 - § 1. Do ważnego zawarcia małżeństwa konieczne jest, by
nupturienci byli równocześnie obecni, bądź osobiście, bądź też przez
pełnomocnika.
§ 2. Zgodę małżeńską nupturienci powinni wyrazić słowami, a gdy nie
mogą mówić, równoznacznymi znakami.
Kan. 1105 - § 1. Do ważnego zawarcia małżeństwa przez pełnomocnika
wymaga się:
1 aby było specjalne upoważnienie zawarcia go z określoną osobą;
2 aby pełnomocnik był wyznaczony przez samego zleceniodawcę i osobiście
wypełniał swoje zadanie.
§ 2. Pełnomocnictwo, by było ważne, powinno być podpisane przez osobę
zlecającą i ponadto przez proboszcza lub ordynariusza miejsca, w którym
wystawia się pełnomocnictwo, albo przez kapłana delegowanego przez
jednego z nich, albo przynajmniej przez dwóch świadków, lub też winno
być sporządzone w formie autentycznego dokumentu, zgodnie z wymogami
prawa państwowego.
§ 3. Jeśli zleceniodawca nie może pisać, należy to zaznaczyć w samym
pełnomocnictwie i dodać jeszcze jednego świadka, który
również podpisuje. W przeciwnym razie pełnomocnictwo jest nieważne.
§ 4. Jeśli zleceniodawca, przed zawarciem w jego imieniu małżeństwa,
odwołał upoważnienie lub popadł w chorobę umysłową, małżeństwo jest
nieważne, chociaż pełnomocnik lub druga strona o tym nie wiedzieli.
Kan. 1106 - Małżeństwo można zawrzeć przez tłumacza. Proboszcz jednak
nie powinien przy nim asystować, jeśli nie upewni się o wiarygodności
tłumacza.
Kan. 1107 - Chociaż małżeństwo zostało zawarte nieważnie z racji
przeszkody lub braku formy, to jednak domniemywa się, że wyrażona zgoda
trwa, dopóki nie uzyska się pewności jej odwołania.

Rozdział V
FORMA ZAWARCIA MAŁŻEŃSTWA
Kan. 1108 - § 1. Tylko te małżeństwa są ważne, które zostają zawarte
wobec asystującego miejscowego ordynariusza albo proboszcza, albo wobec
kapłana lub diakona delegowanego przez jednego z nich; a także wobec
dwóch świadków, według zasad wyrażonych w następnych kanonach i z
uwzględnieniem wyjątków, o których w kan. 144, 1112, § 1, 1116 i 1127,
§§ 2-3.
§ 2. Za asystującego przy zawieraniu małżeństwa uważa się tylko tego,
kto jest obecny i pyta nowożeńców, czy wyrażają zgodę i przyjmuje ją w
imieniu Kościoła.
Kan. 1109 - Ordynariusz miejsca i proboszcz na mocy swego urzędu, w
granicach własnego terytorium ważnie asystują przy małżeństwach nie
tylko swoich podwładnych, lecz także obcych, jeśli jedno z nich należy
do obrządku łacińskiego; chyba że wyrokiem lub dekretem zostali
ekskomunikowani, ukarani interdyktem lub suspendowani od urzędu, albo
takimi deklarowani.
Kan. 1110 - Ordynariusz miejsca i proboszcz personalny, na mocy urzędu
ważnie asystują przy zawieraniu małżeństwa jedynie tych, z których
przynajmniej jedno podlega im w granicach ich okręgu.
Kan. 1111 - § 1. Ordynariusz i proboszcz, dopóki ważnie sprawują swój
urząd, mogą delegować kapłanom i diakonom również ogólne upoważnienie
do asystowania przy zawieraniu małżeństw w granicach swego terytorium.
§ 2. Aby delegacja upoważnienia do asystowania przy małżeństwach była
ważna, wymaga się, by została przekazana określonym osobom w sposób
wyraźny. Delegacja specjalna winna byt dana do określonego małżeństwa,
natomiast delegacja ogólna powinna być udzielona na piśmie.
Kan. 1112 - § 1. Gdzie nie ma kapłanów i diakonów, biskup diecezjalny,
uzyskawszy - po wcześniejszej pozytywnej opinii Konferencji Episkopatu
- zezwolenie Stolicy Apostolskiej, może delegować świeckich do
asystowania przy zawieraniu małżeństw.
§ 2. Należy wybrać odpowiedniego świeckiego, który potrafi przygotować
nupturientów i właściwie odprawić liturgię zawierania małżeństwa.
Kan. 1113 - Przed udzieleniem delegacji specjalnej, należy zatroszczyć
się o wszystko, co prawo przepisuje do stwierdzenia stanu wolnego.
Kan. 1114 - Asystujący przy zawieraniu małżeństwa działa niegodziwie,
jeśli nie stwierdził stanu wolnego nupturientów zgodnie z przepisami
prawa, a także nie upewnił się, jeśli to możliwe, o zezwoleniu
proboszcza, ilekroć asystuje na podstawie ogólnej delegacji.
Kan. 1115 - Małżeństwa winny być zawierane w parafii, gdzie
przynajmniej jedno z nupturientów posiada stałe albo tymczasowe
zamieszkanie lub miesięczny pobyt; gdy zaś chodzi o tułaczy, w parafii,
gdzie aktualnie przebywają. Za zezwoleniem własnego ordynariusza albo
własnego proboszcza, wolno małżeństwo zawrzeć gdzie indziej.
Kan. 1116 - § 1. Jeśli osoba, zgodnie z przepisem prawa, kompetentna do
asystowania jest nieosiągalna lub nie można do niej się udać bez
poważnej niedogodności, kto chce zawrzeć prawdziwe małżeństwo, może je
ważnie i godz;wie zawrzeć wobec samych świadków:
1 w niebezpieczeństwie śmierci;
2 poza niebezpieczeństwem śmierci jedynie wtedy, jeśli roztropnie się
przewiduje, że te okoliczności będą trwały przez miesiąc czasu.
§ 2. W obydwu wypadkach, gdyby był osiągalny inny kapłan lub diakon,
który mógłby być obecny, powinien być poproszony i razem ze świadkami
byt przy zawieraniu małżeństwa, z zachowaniem zasady ważności
małżeństwa wobec samych świadków.
Kan. 1117 - Określona wyżej forma powinna być zachowana, jeśli
przynajmniej jedna ze stron zawierających małżeństwo została ochrzczona
w Kościele katolickim lub została do niego przyjęta i nie odstąpiła od
niego formalnym aktem, z zachowaniem przepisów kan. 1127, § 2.
Kan. 1118 - § 1. Małżeństwo pomiędzy katolikami lub między stroną
katolicką i niekatolicką ochrzczoną, winno być zawierane w kościele
parafialnym; w innym kościele lub kaplicy może być zawierane za
zezwoleniem ordynariusza miejsca lub proboszcza.
§ 2. Miejscowy ordynariusz może zezwolić na zawarcie małżeństwa w innym
odpowiednim miejscu.
§ 3. Małżeństwo pomiędzy stroną katolicką i stroną nieochrzczoną może
być zawarte w kościele lub innym odpowiednim miejscu.
Kan. 1119 - Poza wypadkiem konieczności, przy zawieraniu małżeństwa
należy zachować obrzędy przepisane w księgach liturgicznych
zatwierdzonych przez Kościół albo przyjęte prawnymi zwyczajami.
Kan. 1120 - Konferencja Episkopatu może opracować własny obrzęd
zawierania małżeństwa, wymagający zatwierdzenia przez Stolicę Świętą,
odpowiadający miejscowym i ludowym zwyczajom, przystosowanym do ducha
chrześcijańskiego, z zachowaniem jednak prawa, by asystujący, obecny
przy zawieraniu małżeństwa, zapytał nupturientów, czy wyrażają zgodę i
tę zgodę przyjął.
Kan. 1121 - § 1. Po zawarciu małżeństwa, proboszcz miejsca zawarcia lub
jego zastępca, chociażby żaden z nich przy nim nie asystował, powinien
jak najszybciej zapisać w księdze zaślubionych nazwiska małżonków,
osoby asystującej i świadków, a także miejsce i datę zawarcia
małżeństwa, w sposób określony przez Konferencję Episkopatu lub przez
biskupa diecezjalnego.
§ 2. Ilekroć małżeństwo jest zawierane zgodnie z przepisem kan. 1116,
kapłan lub diakon, jeśli był obecny, w przeciwnym razie świadkowie są
obowiązani jak najszybciej powiadomić proboszcza lub ordynariusza
miejsca o zawartym małżeństwie.
§ 3. Co do małżeństwa zawieranego za dyspensą od formy kanonicznej,
ordynariusz miejsca, który udzielił dyspensy, powinien zatroszczyć się
o to, aby dyspensa i zawarcie małżeństwa zostały zapisane w księdze
zaślubionych, zarówno w kurii, jak i w parafii własnej strony
katolickiej, której proboszcz przeprowadził badanie stanu wolnego. O
zawarciu małżeństwa ma powiadomić ordynariusza i proboszcza jak
najszybciej małżonek katolicki, zaznaczając miejsce zawarcia oraz
zastosowaną formę publiczną.
Kan. 1122 - § 1. Zawarte małżeństwo winno być odnotowane także w
księgach ochrzczonych, w których zapisany jest chrzest małżonków.
§ 2. Jeśli ktoś zawarł małżeństwo poza parafią swojego chrztu,
proboszcz miejsca zawarcia małżeństwa ma obowiązek przesłać jak
najszybciej do proboszcza miejsca chrztu zawiadomienie o zawarciu
małżeństwa.
Kan. 1123 - Ilekroć małżeństwo zostaje uważnione w zakresie zewnętrznym
albo orzeczona jego nieważność, albo zgodnie z prawem zostało
rozwiązane, poza przypadkiem śmierci, należy powiadomić proboszcza
miejsca zawarcia małżeństwa, aby dokonał odpowiedniej adnotacji w
księdze zaślubionych i ochrzczonych.

Rozdział VI
MAŁŻEŃSTWA MIESZANE
Kan. 1124 - Małżeństwo między dwiema osobami ochrzczonymi, z których
jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub po chrzcie została
do niego przyjęta i formalnym aktem od niego się nie odłączyła, druga
zaś należy do Kościoła lub wspólnoty kościelnej nie mającej pełnej
łączności z Kościołem katolickim, jest zabronione bez wyraźnego
zezwolenia kompetentnej władzy.
Kan. 1125 - Tego rodzaju zezwolenia może udzielić ordynariusz miejsca,
jeśli istnieje słuszna i rozumna przyczyna, nie może go jednak udzielić
bez spełnienia następujących warunków:
1 strona katolicka winna oświadczyć, że jest gotowa odsunąć od siebie
niebezpieczeństwo utraty wiary, jak również złożyć szczere
przyrzeczenie, że uczyni wszystko, co w jej mocy, aby wszystkie dzieci
zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim;
2 druga strona winna być powiadomiona w odpowiednim czasie o składanych
przyrzeczeniach strony katolickiej, tak aby rzeczywiście była świadoma
treści przyrzeczenia i obowiązku strony katolickiej;
3 obydwie strony powinny być pouczone o celach oraz istotnych
przymiotach małżeństwa, których nie może wykluczać żadna ze stron.
Kan. 1126 - Konferencja Episkopatu powinna zarówno określić sposób
składania tych oświadczeń i przyrzeczeń, które są zawsze wymagane, jak
i ustalić, w jaki sposób ma to być stwierdzone w zakresie zewnętrznym
oraz jak ma być o tym powiadomiona strona niekatolicka.
Kan. 1127 - § 1. Co do formy małżeństwa mieszanego należy zachować
przepisy kan. 1108. Jeśli jednak małżeństwo zawiera strona katolicka ze
stroną niekatolicką obrządku wschodniego, kanoniczna forma zawarcia
wymagana jest tylko do godziwości; do ważności zaś konieczny jest
udział świętego szafarza, z zachowaniem innych wymogów prawa.
§ 2. Jeśli poważne trudności nie pozwalają zachować formy kanonicznej,
ordynariusz miejsca strony katolickiej ma prawo dyspensować od niej w
poszczególnych przypadkach, po poradzeniu się jednak ordynariusza
miejsca zawarcia małżeństwa, z zachowaniem - i to do ważności - jakiejś
publicznej formy zawarcia. Do Konferencji Episkopatu należy określić
normy, według których byłaby udzielana dyspensa w jednolity sposób.
§ 3. Zabrania się, przed lub po kanonicznym zawarciu małżeństwa zgodnie
z przepisem § 1, stosować inne religijne zawarcie tegoż małżeństwa w
celu wyrażenia lub odnowienia zgody małżeńskiej. Zabroniony jest
również taki obrzęd religijny zawarcia małżeństwa, w którym asystujący
katolicki i szafarz niekatolicki, stosując równocześnie własny obrzęd,
pytają o wyrażenie zgody stron.
Kan. 1128 - Ordynariusze miejsca oraz inni duszpasterze winni troszczyć
się o to, ażeby katolickiemu małżonkowi i dzieciom zrodzonym z
małżeństwa mieszanego nie zabrakło pomocy duchowej do wypełnienia ich
obowiązków. Mają też wspierać małżonków w utrwalaniu jedności życia
małżeńskiego i rodzinnego.
Kan. 1129 - Przepisy kanonów 1127 i 1128 winny być stosowane
także przy zawieraniu małżeństw, gdy zachodzi przeszkoda różności
religii, o której mowa w kan. 1086, § 1.
Rozdział VII
MAŁŻEŃSTWO ZAWIERANE TAJNIE
Kan. 1130 - Na skutek poważnej i naglącej przyczyny ordynariusz miejsca
może zezwolić na tajne zawarcie małżeństwa.
Kan. 1131 - Zezwolenie na tajne zawarcie małżeństwa zawiera
w sobie :
1 konieczność tajnego przeprowadzenia obowiązkowych badań
przedmałżeńskich;
2 obowiązek zachowania tajemnicy o zawarciu małżeństwa przez
ordynariusza miejsca, asystującego, świadków i małżonków.
Kan. 1132 - Obowiązek zachowania tajemnicy, o której w kan. 1131, n. 2,
ze strony ordynariusza miejsca ustaje, jeśli z powodu jej zachowania
zagraża poważne zgorszenie lub wielka szkoda dla świętości małżeństwa.
O tym należy powiadomić strony przed zawarciem małżeństwa.
Kan. 1133 - Małżeństwo tajnie zawarte winno być zapisane jedynie w
specjalnej księdze, przechowywanej w tajnym archiwum
kurii.
Rozdział VIII
SKUTKI MAŁŻEŃSTWA
Kan. 1134 - Z ważnego małżeństwa powstaje między małżonkami węzeł, z
natury swej wieczysty i wyłączny. W małżeństwie chrześcijańskim
małżonkowie zostają ponadto przez specjalny sakrament wzmocnieni i
jakby konsekrowani do obowiązków swego stanu i godności.
Kan. 1135 - Każdemu z małżonków przysługują jednakowe obowiązki i prawa
w tym, co dotyczy wspólnoty życia małżeńskiego.
Kan. 1136 - Rodzice mają najcięższy obowiązek i najpierwsze prawo
troszczenia się zgodnie, według swoich możliwości, o wychowanie
potomstwa zarówno fizyczne, społeczne i kulturalne, jak i moralne oraz
religijne.
Kan. 1137 - Za dzieci prawego pochodzenia uważa się poczęte lub
urodzone z małżeństwa ważnego lub mniemanego.
Kan. 1138 - § 1. Ojcem jest ten, na którego wskazuje prawny związek
małżeński, chyba że przy pomocy niezbitych argumentów udowodni się co
innego.
§ 2. Za dzieci prawego pochodzenia uważa się te, które się urodziły
przynajmniej po 180 dniach od zawarcia małżeństwa albo w ciągu 300 dni
od dnia rozwiązania życia małżeńskiego.
Kan. 1139 - Dzieci nieprawego pochodzenia uzyskują prawność pochodzenia
przez późniejsze małżeństwo rodziców ważne lub mniemane, albo przez
reskrypt Stolicy Świętej.
Kan. 1140 - Co do skutków kanonicznych, dzieci, które uzyskały prawność
pochodzenia, są zrównane we wszystkim z dziećmi prawego pochodzenia,
chyba że prawo wyraźnie co innego zastrzega.

Rozdział IX
ROZŁĄCZENIE MAŁŻONKÓW
Art. 1
ROZWIĄZANIE WĘZŁA
Kan. 1141 - Małżeństwo zawarte i dopełnione nie może być rozwiązane
żadną ludzką władzą i z żadnej przyczyny, oprócz śmierci.
Kan. 1142 - Małżeństwo niedopełnione, zawarte przez ochrzczonych lub
między stroną ochrzczoną i stroną nieochrzczoną, może być ze słusznej
przyczyny rozwiązane przez Biskupa Rzymskiego, na prośbę obydwu stron
lub tylko jednej, choćby druga się nie zgadzała.
Kan. 1143 - § 1. Małżeństwo zawarte przez dwie osoby nie ochrzczone
zostaje rozwiązane na mocy przywileju pawłowego dla dobra wiary strony,
która przyjęła chrzest, przez sam fakt zawarcia nowego małżeństwa przez
stronę ochrzczoną, jeśli strona nieochrzczona odeszła.
§ 2. Uważa się, że strona nieochrzczona odchodzi, jeżeli nie chce
mieszkać ze stroną ochrzczoną lub mieszkać z nią w zgodzie bez obrazy
Stwórcy, chyba że strona ochrzczona po przyjęciu chrztu dała słuszny
powód odejścia.
Kan. 1144 - § 1. Aby strona ochrzczona ważnie zawarła nowe małżeństwo,
należy zawsze zapytać stronę nieochrzczoną:
1 czy i ona chciałaby przyjąć chrzest;
2 czy przynajmniej chciałaby zgodnie mieszkać ze stroną ochrzczoną, bez
obrazy Stwórcy.
§ 2. Ta interpelacja powinna nastąpić po chrzcie. Jednakże ordynariusz
miejsca może na skutek poważnej przyczyny zezwolić na zastosowanie
interpelacji przed chrztem, a nawet od niej dyspensować, zarówno przed
chrztem, jak i po chrzcie, jeśli z dochodzenia przynajmniej
sumarycznego i pozasądowego stwierdzi się, że nie można jej dokonać lub
będzie bezowocna.
Kan. 1145 - § 1. Interpelacja winna być dokonywana z reguły powagą
ordynariusza miejsca strony nawróconej, który to ordynariusz obowiązany
jest zostawić drugiej stronie, jeśliby o to prosiła, czas na odpowiedź,
zaznaczając jednak, że gdy czas ten bezużytecznie upłynie, milczenie
zostanie uznane za odpowiedź negatywną.
§ 2. Interpelacja dokonana nawet prywatnie przez stronę nawróconą jest
ważna; owszem jest godziwa, gdy nie da się zachować przepisanej wyżej
formy.
§ 3. W obydwu przypadkach dokonanie interpelacji oraz jej wynik powinny
być stwierdzone zgodnie z prawem w zakresie zewnętrznym.
Kan. 1146 - Strona ochrzczona ma prawo zawrzeć nowe małżeństwo ze
stroną katolicką:
1 jeśli druga strona odpowiedziała negatywnie na interpelację lub gdy
interpelacja została zgodnie z prawem pominięta;
2 jeśli strona nieochrzczona - czy to już interpelowana, czy też nie -
zamieszkując najpierw w zgodzie bez obrazy Stwórcy, następnie odeszła
bez uzasadnionej przyczyny; z zachowaniem przepisów kan. 1144 i 1145.
Kan. 1147 - Ordynariusz miejsca może jednak na skutek poważnej
przyczyny zezwolić, ażeby strona ochrzczona, korzystająca z przywileju
pawłowego, zawarła małżeństwo ze stroną niekatolicką, ochrzczoną lub
nieochrzczoną, z zachowaniem jednak przepisów kanonicznych o
małżeństwach mieszanych.
Kan. 1148 - § 1. Nieochrzczony, który miał równocześnie przed chrztem
kilka żon nieochrzczonych, po przyjęciu chrztu w Kościele katolickim,
jeśli mu trudno pozostać z pierwszą żoną, może zatrzymać jedną z nich,
oddalając pozostałe. To samo odnosi się do kobiety nieochrzczonej,
która miała równocześnie kilku mężów nieochrzczonych.
§ 2. W wypadkach, o których w § 1, po przyjęciu chrztu małżeństwo winno
być zawarte z zachowaniem prawnej formy, z uwzględnieniem w razie
potrzeby także przepisów o małżeństwach mieszanych oraz innych wymogów
prawnych.
§ 3. Ordynariusz miejsca mając na uwadze warunki moralne, społeczne i
ekonomiczne miejsc i osób, powinien zatroszczyć się o wystarczające
zabezpieczenie potrzeb pierwszej żony oraz innych oddalonych, zgodnie z
wymaganiami sprawiedliwości, chrześcijańskiej miłości i naturalnej
słuszności.
Kan. 1149 - Jeśli nieochrzczony, po przyjęciu chrztu w Kościele
katolickim, nie może ze współmałżonkiem nieochrzczonym nawiązać
współzamieszkania z racji uwięzienia lub prześladowania, wolno mu
zawrzeć nowe małżeństwo, chociażby tymczasem druga strona przyjęła
chrzest, z zachowaniem przepisu kan. 1141.
Kan. 1150 - W razie wątpliwości przywilej wiary cieszy się
przychylnością prawa.

Art. 2
SEPARACJA PODCZAS TRWANIA WĘZŁA
Kan. 1151 - Małżonkowie mają obowiązek i prawo zachowania współżycia
małżeńskiego, chyba że usprawiedliwia ich zgodna z prawem przyczyna.
Kan. 1152 - § 1. Chociaż bardzo zaleca się, aby współmałżonek pobudzony
chrześcijańską miłością i zatroskany o dobro rodziny, nie odmawiał
stronie cudzołożnej przebaczenia oraz nie zrywał z nią życia
małżeńskiego, to jednak, gdy wyraźnie lub milcząco nie darował winy, ma
prawo przerwać pożycie małżeńskie, chyba że zgodził się na cudzołóstwo,
albo stał się jego przyczyną lub sam także popełnił cudzołóstwo.
§ 2. Zachodzi milczące darowanie, gdy strona niewinna upewniona już o
zdradzie małżeńskiej, dobrowolnie z miłością małżeńską współżyje z tą,
która zawiniła. Domniemywa się zaś je, jeśli przez okres sześciu
miesięcy zachowała współżycie małżeńskie i nie odniosła się do władzy
kościelnej lub państwowej.
§ 3. Jeśli współmałżonek niewinny sam zerwał dobrowolnie współżycie
małżeńskie, powinien w ciągu sześciu miesięcy wnieść sprawę o separację
do kompetentnej władzy kościelnej, która, biorąc pod uwagę
wszystkie okoliczności, rozważy, czy niewinny współmałżonek mógłby być
skłoniony do darowania winy i nie przedłużania separacji na stałe.
Kan. 1153 - § 1. Jeśli jedno z małżonków stanowi źródło poważnego
niebezpieczeństwa dla duszy lub ciała drugiej strony albo dla
potomstwa, lub w inny sposób czyni zbyt trudnym życie wspólne, tym
samym daje drugiej stronie zgodną z prawem przyczynę odejścia, bądź na
mocy dekretu ordynariusza miejsca, bądź też gdy niebezpieczeństwo jest
bezpośrednie, również własną powagą.
§ 2. Po ustaniu przyczyny separacji, we wszystkich wypadkach należy
wznowić współżycie małżeńskie, chyba że władza kościelna co innego
postanowi.
Kan. 1154 - Z chwilą zdecydowania o separacji małżonków, należy się
zatroszczyć o odpowiednie utrzymanie i wychowanie dzieci.
Kan. 1155 - Współmałżonek niewinny może, w sposób godny pochwały,
dopuścić z powrotem drugą stronę do życia małżeńskiego. W takim wypadku
zrzeka się prawa do separacji.
Rozdział X
UWAŻNIENIE MAŁŻEŃSTWA
Art. 1
UWAŻNIENIE ZWYKŁE
Kan. 1156 - § 1. Do uważnienia małżeństwa nieważnego z racji przeszkody
zrywającej, wymaga się ustania przeszkody lub dyspensy od niej oraz
ponowienia zgody przynajmniej przez stronę świadomą przeszkody.
§ 2. To ponowienie jest wymagane przez prawo kościelne do ważności
uważnienia, chociażby na początku obydwie strony wyraziły zgodę i potem
jej nie odwołały.
Kan. 1157 - Ponowienie zgody winno być nowym aktem woli na małżeństwo,
o którym strona ponawiająca wie lub przypuszcza, że było od początku
nieważne.
Kan. 1158 - § 1. Gdy przeszkoda jest publiczna, obydwie strony powinny
powtórzyć zgodę małżeńską w formie kanonicznej, z zachowaniem przepisu
kan. 1127, § 2.
§ 2. Jeśli przeszkody nie można udowodnić, wystarcza ponowienie zgody
prywatne i tajne, i to przez stronę świadomą przeszkody, jeśli trwa
zgoda wyrażona przez drugą stronę; albo przez obydwie, gdy obydwie
strony wiedziały o przeszkodzie.
Kan, 1159 - § 1. Małżeństwo nieważne z powodu braku zgody zostaje
uważnione z chwilą wyrażenia zgody przez stronę, która jej nie
wyraziła, jeśli trwa zgoda wyrażona przez drugą stronę.
§ 2. Jeśli braku zgody nie można udowodnić, wystarczy prywatne i tajne
ponowienie zgody przez stronę, która jej nie wyraziła.
§ 3. Jeśli można udowodnić brak zgody, konieczne jest ponowienie jej z
zachowaniem kanonicznej formy.
Kan. 1160 - Uważnienie małżeństwa nieważnego na skutek braku formy musi
zostać dokonane przez ponowne zawarcie według formy kanonicznej, z
zachowaniem przepisu kan. 1127, § 2.

Art. 2
UWAŻNIENIE W ZAWIĄZKU
Kan. 1161 - § 1. Uważnienie w zawiązku małżeństwa nieważnego jest
uważnieniem go bez ponawiania zgody, dokonane przez kompetentną władzę.
Zawiera ono w sobie dyspensę od przeszkody, gdyby istniała, oraz od
formy kanonicznej, gdy nie została zachowana, jak również cofnięcie
wstecz skutków kanonicznych.
§ 2. Uważnienie następuje od chwili udzielenia łaski; natomiast
cofnięcie skutków odnosi się do momentu zawarcia małżeństwa, chyba że
co innego wyraźnie zastrzeżono.
§ 3. Uważnienia w zawiązku można dokonać tylko wtedy, jeśli jest
prawdopodobne, że strony chcą utrzymać życie małżeńskie.
Kan. 1162 - § 1. Jeśli u obydwu stron albo u jednej z nich brakuje
zgody małżeńskiej, małżeństwo nie może być uważnione w zawiązku, bez
względu na to, czy zgody nie było od początku, czy też była początkowo
wyrażona, a potem została odwołana.
§ 2. Jeśli na początku nie było wprawdzie zgody, ale później została
wyrażona, wolno dokonać uważnienia od momentu wyrażenia zgody.
Kan. 1163 - § 1. Można dokonać uważnienia małżeństwa nieważnie
zawartego na skutek przeszkody albo braku formy prawnej, jeśliby trwała
zgoda małżeńska u obydwu stron.
§ 2. Małżeństwo nieważnie zawarte z powodu przeszkody z prawa
naturalnego lub Bożego pozytywnego, może być uważnione dopiero z chwilą
ustania przeszkody.
Kan. 1164 - Można ważnie dokonać uważnienia również bez wiedzy jednej
lub obydwu stron, ale dokonuje się go tylko z poważnej przyczyny.
Kan. 1165 - § 1. Uważnienia w zawiązku może dokonać Stolica Apostolska.
§ 2. Może go dokonać biskup diecezjalny w pojedynczych przypadkach,
nawet wtedy, gdy w tym samym małżeństwie zbiega się kilka powodów
nieważności; po spełnieniu warunków, o których w kan. 1125, co do
uważnienia małżeństwa mieszanego. Natomiast nie może tego dokonać w
wypadku istnienia przeszkody, od której dyspensa jest zarezerwowana
Stolicy Apostolskiej zgodnie z przepisem kan. 1078, § 2, albo chodzi o
przeszkodę z prawa naturalnego lub Bożego pozytywnego, która już
wygasła.
Konkordat o
małżeństwie
Artykuł 10
1. Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie
pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli
(1) między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa
polskiego,
(2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli
dotyczące wywarcia takich skutków i
(3) zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego na
wniosek przekazany Urzędowi Stanu Cywilnego w terminie pięciu dni od
zawarcia małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie został
dotrzymany z powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny.
2. Przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego obejmuje pouczenie
nupturientów o nierozerwalności małżeństwa kanonicznego oraz o
przepisach prawa polskiego dotyczących skutków małżeństwa.
3. Orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego, a także w innych
sprawach małżeńskich przewidzianych w prawie kanonicznym, należy do
wyłącznej kompetencji władzy kościelnej.
4. Orzekanie w sprawach małżeńskich w zakresie skutków określonych w
prawie polskim należy do wyłącznej kompetencji sądów państwowych.
5. Kwestia powiadamiania o orzeczeniach wskazanych w ustępach 3 i 4
może być przedmiotem postępowania określonego w artykule 27.
6. Celem wprowadzenia w życie niniejszego artykułu dokonane zostaną
konieczne zmiany w prawie polskim.
x. Zbigniew Bartosiewicz AD 2006
Proboszcz Parafii Rzymsko Katolickiej
pw. Matki Bożej Bolesnej
w Strudze

Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!