Strona Główna

Historia Lubomina
 
Historia Strugi

Historia Index

Historia Kościoła

PODWYŻSZENIA KRZYŻA ŚWIĘTEGO W LUBOMINIE

(w opracowaniu)

   Od wielu lat, staram się zebrać jak najwięcej informacji o Strudze i Lubominie – o naszych obydwu Kościołach - cierpliwie je opracowywać i udostępniać. Niestety jest to tylko kompilacja tekstów i zdobytych informacji.

   Szczęśliwym zrządzeniem Opatrzności Bożej, na Wielkanoc Roku Pańskiego 2015 otrzymałem od Pani Bogny Ludwig książkę „Fundacje sakralne Czettrizów w Wałbrzychu i Okolicach” wydanej przez Oficynę Wydawniczą Politechniki Wrocławskiej.

   Co więcej, Pani Bogna – ofiarowała Parafii całą tą wiedzę – to bardzo hojny dar.

   Można więc zestawić ze sobą te strzępki informacji które zebrałem (niestety o Lubominie jest tego bardzo mało) i historyczną wiedzę zdobytą przy pomocy aparatu naukowego. Druga sprawa to to, że takie zestawienie jest całkiem pouczające.


Historia Kościoła w Lubominie

(wedle Pani Bogny Ludwig i współczesnych badań historycznych)

   Lubomin był wymieniony w biskupim spisie czynszowym z 1305 r. jako wieś Villa Lybrici. W 1377 roku właścicielami zarówno wsi, jak i całego majątku Strugi byli bracia Ulrich i Heinz Schoff, potem Johann Liebrichsdorf. Dalej losy wsi były związane z dziejami dóbr strużańskich, które 1453 r. zostały sprzedane Hermannowi von Czettritz. W rękach Czettritzów, a następnie po podziale dóbr Strugi na Strugę Dolną i Górną ich spadkobierców Sauermannów i Seher-Thossów, wieś pozostawała do połowy XVIII w. Dopiero w XIX wieku górska wieś rolnicza zaczęła zmieniać swój charakter, w jej sąsiedztwie na zboczach Chełmca powstała huta szkła i kopalnie węgla kamiennego.

Położenie budowli

   Kościół usytuowano wysoko w górnej części wsi, prawdopodobnie poza pierwotnym obszarem lokacyjnym. Budowlę wzniesiono u stóp niewielkiego wzgórza, na północny zachód od głównego traktu, przy drodze wiodącej w kierunku Trójgarbu. Została otoczona murem z kamienia łamanego w obrysie niewielkiego owalu. Droga wejściowa prowadząca od strony wschodniej wiedzie po schodach. W murze kościelnym po stronie północno-zachodniej widoczna jest jeszcze jedna zamurowana teraz ostrołuczna brama.

Opis budowli

   Kościół w Lubominie jest budowlą salową bez wyodrębnionego prezbiterium. Ma dobudowaną od północy zakrystię i kaplicę, pełniącą obecnie, jak i w końcu XIX w., funkcję baptysterium. Został przykryty dwuspadowym dachem, pierwotnie krytym gontem, współcześnie - dachówką. Ponad dachem wznosi się smukła sygnaturka z wysokim gotyckim czterospadowym hełmem krytym gontem. Trzy wysoko umieszczone prostokątne, prawie kwadratowe okna oświetlają wnętrze od strony południowej. Od północy w ścianie nawy znalazło się tylko jedno okienko. Prostokątne drzwi wejściowe w południowej elewacji mają jedynie prostą opaskę. W ścianach zakrystii i kaplicy zachowało się także malutkie ostrołuczne okienko i ślad zamurowanego okna oraz portalu o takiej formie.

   Na elewacji południowej kościółka można podziwiać renesansowe sgraffito, w dużej mierze uzupełnione w czasie dwudziestowiecznej renowacji świątyni. Jest to jedyne istniejące do dziś na Śląsku figuralne sgraffito elewacyjne o tematyce sakralnej. Składa się z dwóch obrazów obwiedzionych geometryczną bordiurą.
   Pierwszy, znajdujący się po obu stronach wejścia, to dwie sceny: Ofiara z Izaaka i Wywyższenie węża miedzianego.
   Drugi - przedstawienie Chrystusa niosącego krzyż pośród apostołów. Być może sgraffita te były niegdyś wielokolorowe.

Wnętrze

   Wnętrze kościółka zostało zmienione w dwóch ostatnich wiekach. Prostą nawę połączoną z prezbiterium przykrywa nowy strop drewniany. W przestrzeń kościoła wysuwa się jedynie półokrągło zamknięta empora chóru muzycznego. Niegdyś to niewielkie, kameralne wnętrze kościoła było otoczone od północy i zachodu emporami, które nadawały typowy dla świątyń luterańskich przełomu XVI i XVII w. układ centralny. W charakterze zapewne bardzo było podobne do wnętrza kościółka drewnianego w Rybnicy Leśnej. Miało też prawdopodobnie dekorację malarską. Zarówno prezbiterium, jak i nawę przykrywał kasetonowy strop, złożony z 54 pól (6 x 9). Jedynie w kaplicy wykonano sklepienie krzyżowe z zaznaczonymi szwami i z wiszącym uproszczonym zwornikiem.

Wyposażenie

   Z pierwotnego wyposażenia świątyni zachował się gotycki ołtarz Czterech Dziewic (ok. 1430, datowany też na ok. 1450 r., lub jeszcze później na ok. 1500 r.) z malowanymi wizerunkami na skrzydłach - dzięki atrybutom można rozpoznać święte: Magdalenę, Barbarę, Katarzynę i Dorotę. Pośrodku znajduje się rzeźba Madonny z Dzieciątkiem, a nad nią dekoracja maswerkowa w formie oślego łęku. Jeszcze w latach 70. XX w. figurze Matki Boskiej towarzyszyły rzeźby dwóch świętych dziewic  - św. Katarzyny (?) i św. Doroty, przypuszczalnie dostawione w czasie renowacji przed wojną. Do lat 90. XX w. ołtarz był wstawiony w rozbudowaną drewnianą obudowę, w którą wmontowano i również późnogotycki krucyfiks z drugiej połowy XV w.

   Kolejnym zachowanym w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Lubominie zabytkiem jest drewniana renesansowa ambona z obrazami czterech ewangelistów. Jej sześcioboczny kosz został opasany oprawą architektoniczną; belkowanie wieńczące podpierają wolno stojące kolumienki kandelabrowe, ustawione na konsolkach. Między kolumienkami w ujęte arkadami pola wpisane zostały malowidła. Obrazy przedstawiają postacie ewangelistów ze zwojami lub księgami w lewych rękach, a piórami w prawych. U ich stóp znalazły się symbole - człowiek, lew, wół i orzeł, poniżej - ramka z podpisanym imieniem ewangelisty. Wszystkie pozostałe płaszczyzny pokrywa dekoracja z licznymi maskami) lwów, kobiet w zawojach, puttami oraz z malowanym i żłobionym ornamentem okuciowym. Zachował się także renesansowy baldachim ambony, z belkowaniem, na fryzie widnieje data 1640 i cytat z Psalmu 50 (51): Panie! Otwórz wargi moje, a usta moje opowiadać będą chwałę Twoją. Taki sam cytat znajduje l się na ambonie w Rybnicy, która zapewne pochodzi z tego samego czasu. Przed wojną ambona lubomińska miała jeszcze oryginalne schody i drzwiczki, na nich widniał herb Czettritzów. Ambona została w 1927 r. uzupełniona i oczyszczona, głównie z zachlapań i zamalowań tynkami wapiennymi.

   Kamienna renesansowa chrzcielnica jest obecnie ustawiona w kaplicy północnej. Wykonana została z piaskowca w formie zaklasyfikowanej do tzw. typu saskiego. Okrągłą czaszę podzielono na pięć pól pilastrami, na których ukazano postacie Chrystusa Zbawiciela (Salvator) i czterech ewangelistów. W polach między pilastrami wykonano płaskorzeźby ze scenami: Grzechu pierworodnego, Potopu, Chrztu Chrystusa przez Jana Chrzciciela, Rzezi niewiniątek oraz Jezusa ze św. Piotrem i Jakubem (?) wśród dzieci. Kwadratową stopę chrzcielnicy ozdobiono postaciami siedzących aniołów (obecnie bez głów) z księgami i instrumentami muzycznymi. Spód czaszy dekorują woluty i maski. Na polu z personifikacją grzechu pierworodnego jest dostrzegalna sygnatura . Chrzcielnica pochodzi najprawdopodobniej z lat 90 XVI w. (Według Harasimowicza chrzcielnica pochodzi z ok. 1593 r.) Można przypuszczać, że została ufundowana wraz z niezachowaną już dziś chrzcielnicą ze Strugi. Obie mogły zostać wykonane z okazji chrztu dzieci Abrahama młodszego. Lubomińska jest bardzo podobna do chrzcielnicy wałbrzyskiej, a także do tej z Sadów Dolnych (1590). Ukazuje te same sceny, ma podobną stopę i nieco uproszczone formy rzeźbiarskie, np. figurki aniołów. Zachowała się też cynowa pokrywa, puncowana z medalionami na bordiurze w formie gemm. Niegdyś były pokryte białą farbą olejną, co zatarło częściowo ich kształty.

Epitafia

   Lubomin nie był miejscowością rezydencjonalną, dlatego tutejszy kościół nie został miejscem pochówków właścicieli. Pogrzebano tu natomiast miejscowego pastora, (Christian Möller *1587 -  + 17 II 1627) którego upamiętniła inskrypcyjna tablica z łacińskim tekstem. Obiegał ją dookoła napis tradycyjnie przedstawiający życie zmarłego. Poniżej tekstu ujętego w owalną ramę umieszczono emblemat - przedstawienie kielicha. Miało to symbolizować funkcję zmarłego we wspólnocie wiernych.

   Dopiero po podziale majątku, gdy Lubomin znalazł się w obrębie dóbr Strugi Górnej, w kościele pochowano prawdopodobnie żonę właściciela Kunigundę Elisabeth von Sehr (Seher), córkę Georga Oswalda von Czettritz z Czarnego Boru i Grząd i Anny Eleonory von Reibnitz. Upamiętniło ją barokowe epitafium inskrypcyjne. Zachowało się w pierwotnym miejscu - na lewo od ołtarza. Płyta z piaskowca nosi ślady oryginalnej polichromii, obecnie pokryto ją miejscami dość intensywną malaturą. Tekst inskrypcji został umieszczony w medalionie oplecionym wieńcem. Podobnie całą płytę i dwa niewielkie medaliony powyżej i poniżej obiegają obramienia w formie girland. Ponad inskrypqą umieszczono symboliczny obraz, a poniżej lemmę z krótką inskrypcją: „Umarłam, abyś ty żyć mogła”. Tradycyjnie na epitafium upamiętniono herby rodziców i babek ze strony ojca - Margarethy von Rothkirch-Panthenau i matki Kunigundy Debschiitz und Neue-Kamnitz.

   W kościele było też malowane epitafium z 1738 r. ulokowane niegdyś na balustradzie empory.

Historia budowy i przekształceń kościoła

   Kościółek w Lubominie ufundowano wraz z gospodarstwem kościelnym, które istniało jeszcze w XIX w. W tym majątku kościelnym został osadzony pastor będący pod opieką Czettritzów ze Strugi i obsługujący oba kościoły leżące w ich dobrach. (Neuling podaje 1376 r. jako datę odnotowanie kościoła) Budowa kościółka mogła się już rozpocząć w latach 30. XVI w. (za Georga von Czettritz) - podawana jest data 1535 r. (Data została ustalona być może na podstawie pisanej kroniki szkolnej (1783-1958) Unvergessen, s. 361 przechowywanej w Lubominie jeszcze w latach 50. XX w., potem prawdopodobnie wywiezionej wraz z innymi zbiorami szkoły do Niemiec, wiarygodność osłabiają podane obok informacje, co najmniej legendarne, o początkach Lubomina) W tym czasie wzniesiono na pewno kaplicę północną, świadczyłyby o tym formy architektoniczne o cechach jeszcze gotyckich (małe okienka ostrołuczne, sklepienie ze zwisającym zwornikiem). Sklepiona kaplica mogła stanowić przyziemie wieży, której budowy jednak nie kontynuowano.

   Kościół był budowany już prawdopodobnie na potrzeby gminy luterańskiej. W spisie Berga kościołów redukowanych w czasie i po wojnie trzydziestoletniej został ujęty jako wzniesiony przez ewangelików. Korpus powstał zapewne w połowie XVI w., (Jeśli poprawna jest data osadzenia pastora w Lubominie 1572 r., mogłaby ona stanowić datę zakończenia budowy) co widać w gotyckim kształcie hełmu sygnaturki, kąt spadku dachu jest natomiast renesansowy. Osobno dobudowano zakrystię. (Przekazywana jest informacja, że zakrystia powstała w 1592 r.) W 1580 roku wzniesiono także budynek plebanii z zabudowaniami gospodarczymi, zniszczonymi doszczętnie pożarem w XVIII w. Budowę kościoła kończono, dekorowano i urządzano wnętrze w kolejnych latach, za Abrahama I von Czettritz. Elewację ozdobiono dekoracją sgraffitową (druga połowa XVI w.). Około roku 1590-1595 w nawie po stronie Ewangelii wstawiono chrzcielnicę. Kościół wyposażono w ołtarz, być może przeniesiony z innej świątyni i uzupełniony o antependium. Za czasów zarządzania parafią przez Christiana Moellersa (1612-1627) wstawiono prawdopodobnie ambonę, fundowaną przypuszczalnie przez Heinricha Noaha Czettritza, a więc w latach 1620-1625. Drewniane empory wzniesiono po północnej stronie nawy i prezbiterium. Kościół ozdobiono także kasetonowym stropem (6 na 9 pól). (Ambona jest bardzo podobna, zwłaszcza treściowo - ta sama inskrypcja, do ambony z Rybnicy datowanej na lata 1608-1610. Mogła powstać nie później niż na początku lat 30. XVI w. (wtedy fundatorem byłby Hans Georg). W końcu lat 30. XVII w. nie rezydował już w Lubominie pastor. Wieś wyludniona była przez zarazę, a Czettritzowie ze Strugi mieli kłopoty finansowe.) Być może już w momencie adaptacji na potrzeby wspólnoty luterańskiej ołtarz otrzymał dodatkową drewnianą obudowę, którą zlikwidowano w latach 90. XX w. w czasie ostatniej restauracji.

   Do czasu przejęcia przez władze katolickie posługę duchową na skutek wyludnienia wiosek wykonywał ten sam pastor w trzech kościołach w Strudze, Lubominie i Jabłowie. Dwa małe dzwony, które były na wyposażeniu, okazały się niedostateczne dla funkcji, jaką wyznaczono w 1654 r. tej świątyni. Wkrótce, w 1662 r., właścicielka i pierwszy tutejszy katolicki proboszcz ufundowali dzwon, co zostało zapisane w inskrypcji: ZUCH EHRE GOTTES IH GEGOSSEN WAR IM 1662 STEN JAHR, poniżej upamiętniono również fundatorów: SUSANNE SAERMANNIN GEBORENE FRAYIN VON GELLHORN z herbem Gellhornów i P. MARTYNUS WUNEBALDUS PASTOR. Od 1663 roku proboszcz parafii wałbrzysko-boguszowskiej, cysters Johannes Jacobus Zinck (Cysters ze Starych Bogaczowic), zamieszkał i gospodarował w Lubominie, skąd opiekował się pozostałymi kościołami.

   W 1679 roku kościół zaliczono do utworzonej w Boguszowie parafii. Po 1741 roku pozostał katolickim. W 1767 roku przyłączono go do kolejnej parafii w Mieroszowie. Dopiero w XIX w. przeprowadzono pierwszy większy remont. Niestety pobielono wtedy ściany zewnętrzne, przykrywając sgraffita na południowej elewacji. Pomalowano też farbą olejną w kolorze błękitu pruskiego balustrady empor i kasetonowy strop. Na początku XX w. w ołtarzu umieszczono nowy obraz Matki Boskiej, usuwając figury do zakrystii. W 1903 roku naprawiano dach. W 1925 roku odtworzono sgraffita. Następnie w latach 1930-1931 dzięki dotacji (400 marek) od urzędu konserwatorskiego wyremontowano ołtarz i ambonę. Muzeum wrocławskie wyznaczyło do wykonania prac artystę malarz Liebicha z Wrocławia. W latach 50. XX w. zmieniono gont na dachówkę, a w końcu lat 60. lub z początkiem 70. przeprowadzono remont hełmu sygnaturki z wymianą gontowego pokrycia (wykonany przez górali podhalańskich). W tym czasie lub później w 1978 r. przekształcono wnętrze - usunięto empory i wymieniono strop. Obudowę ołtarza zdemontowano podczas kolejnego remontu w latach 90. XX w. W 1991 roku na zlecenie konserwatora wykonano renowację ambony. Następnie położono nową posadzkę (kafle ceramiczne). W ostatnich latach uzupełniono wyposażenie o kamienny krzyż i nowe ławki.

Tekst pochodzi z książki Pani Bogny Ludwig
„Fundacje sakralne Czettrizów w Wałbrzychu i Okolicach”
wydanej przez Oficynę Wydawniczą Politechniki Wrocławskiej Wrocław 2014


Z tekstu nie można korzystać bez wiedzy Autorki.


Historia Kościoła w Lubominie

(wedle tutejszego Proboszcza)

Wieś LUBOMIN (dawniej Liebersdorf) w 1305 wymieniona została w wykazie wsi biskupstwa wrocławskiego "Liber Fundationis Episcopatus Wratislaviensis" jako wieś z kościołem.

    Kościół filialny pod wezwaniem Podwyższenia  Krzyża Świętego. (dawna tradycja, przypisuje mu też patronat św. Michała Archanioła), jest dawnym kościołem parafialnym. Obecny  budynek kościelny, wzniesiony być może w miejscu wcześniejszej świątyni - pochodzi z końca  XVI wieku.

   Zewnętrzna ściana południowa świątyni, pokryta została dekoracją sgraffitową: niosącego krzyż Chrystusa w otoczeniu Apostołów i Świętych Pańskich. Nad wejściem do kościoła dekoracja w formie  palmety oddziela scenę ofiary Abrahama po lewej stronie wejścia i przedstawienie  wywyższenia Węża Miedzianego z prawej. Sceny figuralne zostały mocno zatarte i  przekształcone w wyniku konserwacji.

   Wokół kościoła został założony cmentarz (na planie owalu,  otoczonego kamiennym murem). Cmentarz ten nie zachował się do dnia dzisiejszego, jakkolwiek ciała zmarłych nadal spoczywaja w tym miejscu.
   
   W czasach reformacji  kościół należał do gminy ewangelickiej, 12 lutego 1654 nastąpiło przekazanie świątyni katolikom. Po II Wojnie Światowej, świątynię przejęli polscy katolicy, i po dzień dzisiejszy, staramy się zadbać o świątynię jak umiemy najlepiej. Obecnie Kościół Lubomiński przynależy do Parafii Matki Bożej Bolesnej  w Strudze, a modlą się w nim katolicy zamieszkali w Lubominie i w pobliskiej kościołowi części Strugi.

Nabożeństwa odprawiane są w niedzielę o godz. 10.30. W tygodniu zaś we środy i w piątki o godz. 18.00 (w okresie jesienno - zimowym o godz. 17.00).



  

x. Zbigniew Bartosiewicz AD 20015
Proboszcz Parafii Rzymsko Katolickiej
pw. Matki Bożej Bolesnej
w Strudze 
Powrót do początku strony

Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!