Historia Kościoła w Strudze
(wedle tutejszego Proboszcza)
Pierwsze Wzmianki
Pierwsze wzmianki o świątyni w Adelsbachu, pochodzą z 1305
roku. W Księdze Fundacji Biskupstwa Wrocławskiego,
zapisano trzy słowa: "Adelsbach - wieś z Kościołem". Oczywiście wieś
musiała istnieć wcześniej, bo o tym też, zachowały się małe wzmianki -
trzeba więc przypuszczać, że Kościół istniał tutaj od 1280 roku.
Prawie na pewno, pierwsze świątynie w Strudze były drewniane.
Niestety nie wiemy, czy były one stawiane w tym samym miejscu.
Doświadczenie podpowiada, że często budowano świątynie, jedna na
drugiej. Dochodzi tu jeszcze sprawa Cmentarza, który zawsze jej
towarzyszył - tego wszak nie można było przenieść, nawet jeśli kościół
zniszczał czy spalił się. A jednak w czasie prac, przy odwodnieniu
świątyni, w 2009 roku, nie natrafiliśmy na żadne ślady, żadnych
fundamentów: kamiennych, czy drewnianych.
Kościół Fundacji Zygmunta i Georga von Czettritz
Znany nam Kościół p.w. Matki Boskiej Bolesnej, mógł zostać wzniesiony w
1532 roku. Na niezachowaną inskrypcję z tą datą powołuje się w swym
inwentarzu Lutsch, określając czas budowy kościoła. W WKKLA z kolei czytamy: "Z
powodu braku właściwych /sprawdzonych/ wiadomości nie wiadomo, kiedy
zbudowano tutejszy kościół i za czyich rządów to się działo; podobno
miał go zbudować jakiś hrabia Ulryk von Schaffgotsch, czy też pan von
Czettritz z Neuhause, wersja ta opiera się na wypowiedziach starych
gospodarzy, którzy otrzymali tę wiadomość od swoich przodków. W którym
jednak roku to się działo, pozostaje dalej niepewne. Na zewnętrznej
ścianie biblioteki na murze kościoła nad otworem okiennym widnieje
cyfra 1539 można więc wnioskować, że kościół mógł zostać zbudowany w
tym roku." - taką informację zapisano pod datą 13 maja
1776 roku.
Rozbieżność między datami 1532 - 1539, łatwo jest wytłumaczyć pomyłką.
Niestety w czasie remontów, mimo usilnych starań, nie udało się nam
odnaleźć inskrypcji z datą - aby tą pomyłkę zweryfikować.
Trzeba nam jeszcze dodać, że między datą wyrytą w kamieniu, a
faktycznym odprawieniem, pierwszego nabożeństwa - może minąć i całe
dziesięciolecie.
W każdym razie, najstarszy odnaleziony zapis pochodzi z
1541 roku i umieszczono go na epitafium Zygmunta von Czettriz z
Neuhause
(dzisiaj to dzielnica Wałbrzycha - Nowy Dwór), Abraham, był pierwszym z
Rodu, który na stałe zamieszkał w Adelsbachu. Śmiem twierdzić, że to
właśnie on i i jego brat Georg
byli fundatorami Świątyni o których wspomina WKKLA.
Nie wiemy kiedy Zygmunt się urodził, znamy tylko datę jego osiedlenia w
Adelsbachu (1528 rok) i datę śmierci - 1541. Wiem też, że był
człowiekiem majętnym i Pan Bóg nie obdarzył go potomstwem. Zestawiając
daty 1528 - 1532 (lub 1539) - 1541, i to że epitafium ustawiono
przy Głównym Ołtarzu
(najważniejszym w Kościele miejscu) - taki wniosek można by było
podtrzymać. Inna sprawa, że budując albo remontując świątynię, można
stracić sporo zdrowia i tak chyba było.
Również i
później patronami kościoła byli właściciele majątku w Strudze. W 1577
Abraham Straszy (+ 1585) wraz z małżonką Marią von Nimptsch z
Petterwitz (być może są to Piotrowice Świdnickie), zbudowali pierwszą
dzwonnicę i ufundowali dzwon. Im też Pałac zawdzięcza swoją świetność.
Kogoś z Czetritzów także, wymienia się jako fundatorów ołtarza Kościele.
Kościół tak jak Rodzina panująca, przechodził różne koleje losu. Kiedy
Dziedzice rozkwitali, dobrze działo się w świątyni, kiedy ich majątek
podupadał - również i tu było marnie.
|
Historia Kościoła w Strudze
(wedle Pani Bogny Ludwig i współczesnych badań historycznych)
Kościółek w Strudze, zapewne początkowo drewniany,
zbudowany został w XIII w., skoro wymieniany jest w spisie z 1305 r. W
1376 roku został odnotowany jako rector ecclesiae Adlungisbache
(opiekun kościoła) kard. Johan zu St. Marcus, zaś w kolejnym roku
podany jest fundator kościoła Ulrich Schoff.
W 1382 roku Ulrich Schoff i jego żona Elisabeth wraz z
rycerzami Reincko, Ulrichem, Rupertem i Peterem ufundowali ołtarz w
kościele w Strudze.
Obiekt murowany zachowany do dziś powstał w pierwszej
połowie XVI w., jest mało prawdopodobne, że w tym miejscu wznosiła się
jakakolwiek wcześniejsza murowana budowla. Anders podaje, że luteranie
przejęli istniejący już kościół, Berg wylicza go wśród kościołów
odbudowanych przez ewangelików i zaopatrzonych w nowy majątek
kościelny. 0 czasie budowy informuje data -1532 r. (lub raczej 1539),
oglądana na nadprożu okiennym okna pierwszego piętra przybudówki
południowej tzw. biblioteki. Fundatorem świątyni musiał być więc
Siegmund, wznosząc ją może jako votum po powrocie z wojny tureckiej,
lub jego brat Ulrich, w rok przed śmiercią, albo osiadły właśnie w
Strudze Georg. Taki czas powstania potwierdza zastosowanie bezżebrowych
sklepień prezbiterium, poprowadzonych na wysokim ostrołuku.
Być może kościół powstał jako świadectwo poparcia nauki
Lutra przez właścicieli Strugi. Po jakimś czasie wzniesiono także
wieżę, ukończoną w 1577 r. Następnie w końcu XVI i na początku XVII w.
wprowadzono nowe wyposażenie wnętrza adekwatne do potrzeb nowej
wspólnoty. Ustawiono po środku nawy chrzcielnicę (jej istnienie
potwierdza cynowa pokrywa odnotowana w spisie z czasów redukcji i
zachowana do dziś z wyrytą datą 1613. Była też zapewne ambona. Do 1654
roku ufundowano trzy dzwony. Przynajmniej jeden z nich był donacją
Czettritzów, o czym można się było dowiedzieć z inskrypcji odczytanej
po pożarze w XVIII w. Przypuszczalnie skonstruowano też wtedy empory
dookoła całego wnętrza (tzw. hór), istniejące jeszcze do końca
lat 60. XX w. Być może równocześnie wstawiono ołtarz, choć bardzo
prawdopodobne, że w kościele zachowano gotycką nastawę ołtarzową. Z
tego czasu pochodziło malowane epitafium, według przekazu Lutscha z
1577 r., z fundatorem rycerzem - prawdopodobnie Adamem Czettritzem,
wykonane w trakcie jego choroby lub po śmierci. W połowie XVII wieku
planowano wyremontować dach i pokryć go dachówkami, na ten cel
przygotowano już materiały, które zostały przejęte przez komisję
kościelną.
12 lutego 1654 roku nastąpiła tzw. redukcja, czyli
przejęcie kościoła w Strudze przez hierarchię katolicką i włączenie do
nowo organizowanej parafii pod kierownictwem proboszcza ze Starych
Bogaczowic, cystersa o. Martinusa Wunibaldusa. Następnie Struga
należała do parafii wałbrzysko-boguszowskiej, jej proboszcz zamieszkał
w Lubominie. W miejscowości była tylko jedna katolicka rodzina. Gdy w
1741 roku powstała ewangelicka parafia w Szczawnic, Struga weszła w jej
skład. Miejscowy kościół pozostał katolicki, ewangelików cały czas
grzebano jednak na cmentarzu przykościelnym. W 1755 roku w wieżę
dzwonnicy trafił piorun (może chodziło o wieżę wznoszącą się
bezpośrednio przy kościele, ponad obecną kaplicą południową i tzw.
biblioteką, której już nie odbudowano, wywołując pożar na tyle duży, że
budowla została zniszczona, spadły i popękały też wszystkie trzy
dzwony. W roku 1775 dziekan i proboszcz z Mieroszowa (w obrębie tej
parafii znalazły się kościoły w Strudze, Lubominie i Boguszowie) ks.
Franciszek Mueller rozpoczął odbudowę. Już w tym samym roku odlano trzy
nowe dzwony. W następnym ukończono odbudowę dzwonnicy, wstawiono
dokument w gałkę hełmu krytego gontem. W tych czasach wykonano także
obudowę figury późnogotyckiej, datowanej na XVI w. - Madonny z
Dzieciątkiem na półksiężycu w ołtarzu głównym. W końcu XVIII lub w XIX
w. powstał mur cmentarny otaczający działkę kościelną.
Kościół remontowano w XVIII wieku, wtedy to zapewne
przekształcono okna i przebudowano dzwonnicę. Kolejne prace prowadzpno
w latach 1860-1861. Być może wówczas wstawiono nowy ołtarz z obrazem
Piety. Dekoracja malarska łuku tęczowego powstała na przełomie XIX i XX
w. Odnotowany remont w 1930 r. mógł dotyczyć próby osuszenia obiektu i
wzmocnienia jego konstrukcji. Prawdopodobnie pogrubiono wówczas ściany
prezbiterium, wykonywano izolację przeciwwodną poziomą i wentylację
budynku. W latach 1965-1969 usunięto empory, zapewne zmieniono też
strop.
W kolejnych wykonano prace budowlane, naprawę fundamentów
i odwodnienie. Nie starczyło jednak środków na uratowanie drewnianej
części dzwonnicy, która zawaliła się w latach 70. XX w. Od 2003 roku
prowadzone są prace remontowe, których efektem jest zmiana elewacji i
remont wnętrza oraz zabezpieczenie epitafiów.
Tekst
pochodzi z książki Pani Bogny Ludwig „Fundacje sakralne Czettrizów w
Wałbrzychu i Okolicach” wydanej przez Oficynę Wydawniczą Politechniki
Wrocławskiej Wrocław 2014
Z tekstu nie można korzystać bez wiedzy Autorki.
|